برنامهدرسی ریاضی دوره ابتدایی از دیدگاه والدین دانشآموزان آسیبدیده بینایی مبتنی بر رویکرد دانشآموزمحوری |
کد مقاله : 1267-IMEC |
نویسندگان |
زهرا سادات علمدار بایگی *1، حسین مومنی مهموئی2، صدیقه کاظمی3، فرهاد کاظمی4 1دبیر 2استاد دانشگاه آزاد اسلامی 3استاد دانشگاه فرهنگیان 4هیات علمی دانشگاه آزاد |
چکیده مقاله |
با توجه به بصری بودن ذات مفاهیم ریاضی در دوره ابتدایی، فرایند یادگیری این مباحث برای دانشآموزان آسیب دیده بینایی با کودکان عادی متفاوت است. پژوهش حاضر درصدد کشف و شناسایی تجربه زیسته دانشآموزان آسیب دیده بینایی و مادران آنها از مواجهه با برنامه درسی ریاضی با رویکرد دانشآموز محور میباشد. این پژوهش با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی تفسیری انجام شده است. مشارکتکنندگان شامل 12 تن از مادران دارای فرزند کم بینا یا نابینا بودند که فرزندانشان در پایه دوم تا ششم تحصیل میکردند. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبههای عمیق اکتشافی است که با استفاده از روش تحلیل مضمون ون منن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تجربه مشارکت کنندگان نشان میدهد محتوای برنامه درسی ریاضی فعلی برای این گروه از دانشآموزان دو حالت عمده دارد؛ 1)قابلیت محاسبهگری ذهنی، دستورزی و کاربرد در زندگی واقعی و 2)قابلیت یادگیری در صورت متناسبسازی دیداری. در راستای انواع مناسبسازیها نیز مضامین متناسبسازی کتاب، ابزار، روش تدریس و ارزشیابی جای میگیرد. مشارکتکنندگان بیان داشتند که یادگیری اغلب مباحث ریاضی با دشواری همراه بوده و در زندگی روزمره کمتر مورد استفاده است. با توجه به یافتههای این مطالعه پیشنهاد میشود که مناسبسازیهای محتوا، کتاب درسی، ابزار، روشهای تدریس و ارزشیابی در طراحی و اجرای برنامههای درسی ریاضی دانشآموزان آسیب دیده بینایی مد نظر برنامهریزان قرار گیرد. |
کلیدواژه ها |
آسیب دیده بینایی، برنامه درسی ریاضی، طراحی، برنامه درسی دانشآموز محور |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |