بررسی تاثیر بازی وار سازی تدریس ترکیبی بر میزان یادگیری ریاضی دانش آموزان دختر پایه هفتم منطقه هفت تهران |
کد مقاله : 1266-IMEC |
نویسندگان |
زینب عابدی * دبیر مقطع متوسطه دوراول |
چکیده مقاله |
عوامل مختلفی مانند شیوه تدریس، محیط یادگیری، علاقمندیها و شخصیت دانشآموزان بر یادگیری درس ریاضی اثر دارند. با به کارگیری روشهای فعال ترکیبی در تدریس ریاضی میتوان با ایجاد بسترهای متنوع برای بازیوارسازی یادگیری به دانشآموزان کمک کرد.هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان تاثیر بازی وارسازی تدریس ترکیبی بر یادگیری درس دانشآموزان پایه هفتم است که به شیوه شبهآزمایشی و با طرح پیش-آزمون - پسآزمون با گروه گواه و آزمایش صورت گرفت. دانش آموزان دختر پایه هفتم منطقه ۷ تهران جامعه آماری این مطالعه را تشکیل میدهند. نمونه آماری به طور خوشهای انتخاب شد.4 کلاس پایه هفتم دو مدرسه دخترانه به عنوان نمونه در دسترس انتخاب شدند. به طور تصادفی دانش آموزان یکی از این دو مدرسه ((66تن) در گروه آزمایش و مدرسه دیگر (۴۹ تن) در گروه گواه قرار گرفتند. دانشآموزان گروه آزمایش، طی 6 جلسه مفاهیم جبر و معادله ریاضی هفتم را به کمک بازیوارسازی تدریس ترکیبی آموزش دیدند، در حالیکه در گروه گواه، در همان 6 جلسه تنها از روش تدریس ترکیبی برای آموزش مفاهیم ریاضی مورد نظر استفاده گردید. در تدریس مفاهیم جبر، ابزار سنجش میزان یادگیری در این پژوهش، پرسشنامه سنجش تحصیلی بود که توسط صاحب نظران تایید گردید. آلفای کرونباخ پرسشنامه های تحصیلیبه ترتیب، 0/94 و 0/97 به دست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها با بهرهگیری از آمارهای توصیفی و آمار استنباطی انجامشد. با توجه به اختلاف 3 نمرهای گروه آزمایش نسبت به گروه گواه در پسآزمون، به نظر میرسد میتوان گفت این اختلاف تحت تاثیر بازیوارسازی تدریس ترکیبی است. |
کلیدواژه ها |
جبر و معادله، یادگیری ترکیبی، بازی وارسازی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |