بررسی اثربخشی کارگاه آموزشی مدل‌سازی ریاضی بر نگرش معلمان ریاضی دوره متوسطه
کد مقاله : 1263-IMEC
نویسندگان
زینب گنجی *1، ابوالفضل رفیع پور2، فاطمه احمد پور3
1دانشجوی کارشناسی ارشد رشته آموزش ریاضی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
2دانشیار بخش آموزش ریاضی، دانشکده ریاضی و کامپیوتر، دانشگاه شهید باهنر کرمان و پژوهشکده ریاضی ماهانی، پژوهشگاه افضلی‌پور، دانشگاه شهید باهنر کرمان
3استادیار گروه ریاضی، دانشکده مهندسی سیستم‌های هوشمند و علوم داده، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران
چکیده مقاله
مدل‌سازی ریاضی به عنوان یک فرایند به منظور یافتن راه حلی برای مسائل دنیای واقعی به کار می‌رود. در اسناد بالادستی به حضور مدل‌سازی در آموزش ریاضی مدرسه‌ای تاکید شده است. این در حالی است که آموزش ریاضی در ایران از این جنبه در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. یکی از عوامل اثرگذار بر اجرای مدل‌سازی ریاضی در کلاس درس، نگرش معلمان ریاضی است. با توجه به وضعیت دانش و نگرش معلمان ریاضی نسبت به مدل‌سازی ریاضی، مطالعات انجام شده در این حوزه برگزاری دوره‌های توانمندسازی را برای معلمان پیشنهاد می‌دهند. در این مطالعه، اثربخشی یک کارگاه آموزشی مدل‌سازی ریاضی بر نگرش معلمان ریاضی دوره متوسطه در شهرستان رفسنجان بررسی شده است. کارگاه آموزشی مدل‌سازی ریاضی در شهرستان رفسنجان در اردیبهشت ماه 1403 برگزار شد. شرکت‌کنندگان این کارگاه 60 معلم ریاضی دوره متوسطه بودند. در این مطالعه نگرش معلمان ریاضی قبل و بعد از شرکت در کارگاه با استفاده از پرسشنامه‌ای با عنوان «مقیاس نگرش مدل‌سازی ریاضی» اندازه‌گیری شد. برای این پرسشنامه، ضریب آلفای کرونباخ 954/0 به دست آمد که بیانگر پایایی مطلوب آن است. نگرش معلمان که شامل چهار خرده مقیاس«ادراک»، «ساخت‌و‌ساز‌گرایی»، «ارتباط با زندگی واقعی» و «انگیزه و علاقه» بود، در پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت. داده‌های به‌دست آمده با نرم‌افزار SPSS تحلیل شد. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که نمی‌توان به طور قاطع گفت که این کارگاه آموزشی بر نگرش معلمان شرکت‌کننده در کارگاه تاثیر مثبت داشته است؛ در واقع تنها «ادراک» معلمان در طی کارگاه بهبود پیدا کرد و سه مولفه دیگر تغییرمعناداری نداشتند.
کلیدواژه ها
نگرش معلمان ریاضی، مدل‌سازی ریاضی، توانمندسازی معلمان ریاضی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی