ملموس سازی و بهبود یادگیری و انگیزش در مبحث دوران و برش با استفاده از دست سازه و نرم افزار جئوجبرا
کد مقاله : 1261-IMEC
نویسندگان
ناهید پورسلیمان *1، صمد شعبانی فر2
1دانشگاه فرهنگیان
2دانشگاه
چکیده مقاله
هندسه به عنوان بخشی از ریاضیات، یکی از درس های مهم، مشکل و در عین حال پر جاذبه دوران تحصیل است که با دشواریهایی برای معلمان و دانشآموزان همراه می باشد. معمولا حل مسائل هندسه برای دانش آموزان چالش برانگیز بوده و بویژه در مبحث تجسم فضایی و تفکر تجسمی، دچار سردر گمی می شوند یا مسائل مربوط را ناملموس تلقی می کنند. هدف از پژوهش حاضر، ملموس سازی و بهبود یادگیری و انگیزش در مبحث دوران و برش از کتاب هندسه 1 با استفاده از دست سازه و نرم افزارآموزش ریاضی جئوجبراست. این تحقیق از نوع کیفی و مطالعه موردی بوده و برای جمع آوری داده های مناسب، از مشاهده مستقیم، پرسشنامه و بررسی پیش آزمون و پس آزمون با موضوع دوران و برش از کتاب درس هندسه پایه دهم ریاضی استفاده شده است.جامعه و نمونه آماری این تحقیق، 14 نفر از دانش آموزان دختر پایه دهم ریاضی دبیرستان علی اصغرحکمت (انقلاب فشم) واقع در منطقه یک تهران،بخش رودبار قصران در سال تحصیلی1403-1402 هستند. جهت اجرا از دو گروه کنترل و آزمایش و همچنین برای سنجش علاقه دانش آموزان دو گروه قبل و بعد تدریس از پرسش نامه استفاده شده است.نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش به کمک دست سازه و نرم افزار بر افزایش یادگیری و درک مفهوم دوران و برش و نیز افزایش علاقه دانش آموزان به بحث مذکور تاثیر مثبت دارد.
کلیدواژه ها
دوران،برش،هندسه،دست سازه،نرم افزار جئوجبرا، بهبود یادگیری و انگیزش
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر