تاثیر وجود انواع اطلاعات نامربوط عددی با ماهیت سازگاری و ناسازگاری زبانی در مسائل کلامی
کد مقاله : 1251-IMEC
نویسندگان
زهرا مصطفوی *1، مجید حق وردی2
1دانشجو ارشد دانشگاه آزاد اراک
2استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک
چکیده مقاله
هدف این پژوهش بررسی تاثیر وجود اطلاعات اضافی در متن مساله بر فرایند حل مسائل کلامی ریاضی در دانش آموزان پایه ششم دبستان است. بدین منظور به اثربخشی اطلاعات نامربوط عددی با ماهیت سازگاری و ناسازگاری زبانی در حل مسائل کلامی با استفاده از روش تحقیق شبه تجربی می پردازد. لذا 70 دانش آموز پایه ششم یکی از مدارس شهر اراک به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار تحقیق آزمون محقق ساخته شامل 12 مساله کلامی مقایسه ای( به صورت پیش آزمون و پس آزمون) بود. برای تهیه آزمون ها از کتاب ریاضی پایه ششم استفاده شد. با هماهنگی مدرسه و معلم پیش آزمون و پس آزمون در دو مرحله برگزار شد.. یافته های مطالعه ی حاضر نشان داد که زبان ناسازگار بیش تر از عدد نامربوط بر فرایند حل مساله تاثیرگذار است و ترکیب آنها، از نظر آماری به طور معنی داری فرایند حل مساله را برای دانش آموزان دشوار تر می کند.
کلیدواژه ها
حل مساله، مسائل کلامی، اطلاعات نامربوط عددی،مسائل کلامی سازگار، ناسازگاری زبانی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر