تاثیر ترسیم های هندسی در یادگیری مفاهیم اولیه هندسه دبیرستانی |
کد مقاله : 1248-IMEC |
نویسندگان |
سهراب عظیم پور *1، راضیه فتحی عجبشیر2 1استادیار گروه آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران 2کارشناس ارشد ریاضی، دبیر ریاضی ناحیه 1 تبریز |
چکیده مقاله |
در این مقاله به اهمیّت هدف آموزش ریاضی، که پرورش تفکر ریاضی است توجه میشود، لذا برای رسیدن به این هدف باید به تقویت انواع استدلال در دانشآموزان پرداخته شود. بنابراین توجه به همه استدلالها در اولویت برنامههای آموزشی قرار میگیرد. در این میان نقش استدلال استنتاجی میتواند پررنگ دیده شود. بنابراین در این مقاله به اهمیت استدلال استنتاجی توجه ویژهای میشود برای این منظور، ابتدا به نقش ترسیم در هدایت دانشآموزان به سمت نتیجهگیری در هندسه پرداخته میشود. در ادامه، با توجه به نگاه محدود دانشآموزان به هندسه و خصوصا مثلث متساوی الساقین ابندا قضیههای شرطی که برای اغلب فراگیران، بدیهی و مبرّن هستند، بیان شد سپس با درگیر کردن فراگیران به اینکه اگر جای فرض و حکم قضیه های شرطی مطرح شده در مثلث متساوی الساقین، عوض شود نتیجه به چه صورت تبدیل میشود مطرح گردید و در نهایت به اثبات آنها پرداخته شد. در نهایت با آوردن مثالی، محدویت ترسیم را یادآوری شد. |
کلیدواژه ها |
مثلث متساوی الساقین، ارتفاع، نیمساز و میانه. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |