پیش بینی توانایی حل مسأله کسرهای ریاضی دانش آموزان مدارس ابتدایی بر اساس متغیرهای دانش محتوا، دانش پداگوژی محتوا و باورهای خود کارآمدی تدریس معلمان
کد مقاله : 1246-IMEC
نویسندگان
فرهاد کاظمی *
هیات علمی دانشگاه آزاد
چکیده مقاله
هدف این مطالعه، بررسی سطح دانش محتوا، دانش پداگوژی محتوا و باورهای خود کارآمدی تدریس معلمان مدارس ابتدایی و تأثیر این متغیرها بر توانایی حل مسائل کسرهای ریاضی دانش آموزان بود. بنابراین 256 معلم پایه پنجم و ششم ابتدایی در یکی از استانهای غربی بصورت تصادفی انتخاب شدند و ابزار محقق ساخته سنجش دانش محتوا و دانش پداگوژی محتوا، و پرسشنامه استاندارد باورهای کارامدی تدریس ریاضی روی آنها اجرا شد. همزمان ابزار محقق ساخته سنجش توانایی حل مسائل کسرها نیز روی 5179 دانش آموز همان معلمان اجرا شد. نتایج نشان داد: معلمان مدارس ابتدایی فاقد دانش محتوا و دانش پداگوژی محتوای مناسب و کافی در زمینه کسرهای ریاضی می باشند; توانایی حل مسائل کسر دانش آموزان بخصوص روی مسائل مفهومی ضعیف می باشد; بین دانش محتوا، دانش پداگوژی محتوا، و باورهای کارامدی تدریس معلمان با توانایی حل مسئله کسر دانش آموزان همبستگی مثبت معناداری وجود دارد و این سه متغیر می توانند توانایی حل مسائل کسر دانش آموزان را در یک مدل معنادار پیش بینی کنند.
کلیدواژه ها
دانش محتوا، دانش پداگوژی محتوا، باورهای کارامدی تدریس، حل مسئله، کسرهای ریاضی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی