اثربخشی بکارگیری رویکرد آموزش ریاضی واقعیتمدار بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه نهم مراکز بهزیستی استان اصفهان (سال تحصیلی 1401-1400) |
کد مقاله : 1240-IMEC |
نویسندگان |
نسترن شرفی *1، محمود فرهادیان2، زهره منتظری1 1آموزش و پرورش 2عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور |
چکیده مقاله |
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی بکارگیری رویکرد آموزش ریاضی واقعیتمدار (RME) بر پیشرفت تحصیلی و نگرش دانشآموزان پایه نهم مراکز بهزیستی استان اصفهان بود. روش این تحقیق نیمهآزمایشی از نوع «پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و گمارش غیرتصادفی» میباشد. تعداد اعضای جامعه پژوهش 59 نفر (31 پسر و 28 دختر) بوده که با توجه به تعداد کم، تمام اعضا بعنوان نمونه انتخاب شده و به روش طبقهای، در چهار گروه (پسر- آزمایش؛ پسر- کنترل؛ دختر- آزمایش؛ دختر- کنترل) قرار گرفتند. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل آزمون محققساخته پیشرفت تحصیلی 20 نمرهای و آزمون استاندارد نگرشسنج آیکن (1979) بود. در فاصله زمانی یک ماهه بین پیشآزمون و پسآزمون، 10 فیلم تدریس مبتنی بر رویکرد آموزش ریاضی واقعیتمدار به دانشآموزان گروه آزمایش و همان تعداد فیلم آموزشی با تدریس به روش سنّتی به گروه کنترل ارسال شد. تجزیه و تحلیل دادهها به روش واریانس/ کواریانس یک متغیره انجام پذیرفت. نتایج پژوهش نشان داد (p<0/05) عامل جنسیت تأثیر معناداری بر میزان تأثیر بکارگیری رویکرد آموزش ریاضی واقعیتمدار بر پیشرفت تحصیلی و نگرش دانشآموزان پایه نهم ندارد و بکارگیری رویکرد آموزش ریاضی واقعیتمدار، موجب افزایش پیشرفت تحصیلی و نگرش دانشآموزان پایه نهم میگردد. |
کلیدواژه ها |
آموزش ریاضی واقعیت مدار؛ پیشرفت تحصیلی؛ نگرش دانشآموزان؛ پایه نهم؛ مراکز بهزیستی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |