رد پای سطوح طبقه بندی نظریه سولو در آزمون ریاضی پایه نهم
کد مقاله : 1239-IMEC
نویسندگان
زهره خزاعی *، ابوالفضل رفیع پور
بخش آموزش ریاضی، دانشکده ریاضی و کامپیوتر، دانشگاه شهید باهنر کرمان و پژوهشکده ریاضی ماهانی، پژوهشگاه افضلی پور، دانشگاه شهید باهنر کرمان
چکیده مقاله
آزمون‌های هماهنگ کشوری می تواند معیاری استاندارد برای سنجش توانمندی‌های ریاضی دانش‌آموزان در سطح ملی فراهم آورد و کمک کنند تا سطح دانش و توانایی‌های ریاضی دانش آموزان به طور یکنواخت در سراسر کشور ارزیابی شود. لذا بررسی محتوای این آزمون ها از زوایای مختلف حائز اهمیت است. یکی از کاربردی ترین طبقه بندی ها که نتایج یادگیری و سطح رشد دانش آموزان را مورد ارزیابی قرار می دهد، طبقه بندی سولو است. هدف پژوهش حاضر بررسی محتوای آزمون ریاضی پایه نهم- هماهنگ کشوری (خرداد 1403) براساس نظریه سولو است. این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی و با روش تحلیل محتوا انجام گرفته است. برای بررسی میزان هم‌سویی کدگذاری از ضریب کاپای کوهن استفاده گردید و مقدار 0/8 به دست آمد. نتایج نشان داد حدود 56 درصد از مسائل، مربوط به سطح چندساختاری، حدود 26 درصد مربوط به سطح تک ساختاری و حدود 17 درصد، مربوط به سطح رابطه ای است و هیچ مسئله ای در سطح انتزاع تعمیم یافته اختصاص نیافته است. طبق نتایج، سوالات مربوط به فصل اول (مجموعه ها) دارای بیشترین مسائل در سطح تک ساختاری و فصل ششم (خط و معادله های خطی) دارای بیشترین مسائل در سطح چندساختاری هستند. همچنین تمامی سوالاتی که در سطح رابطه ای طبقه بندی شدند، مربوط به بخش هندسه کتاب ریاضی نهم (هندسه و استدلال و حجم و مساحت) می باشد. نتایج این مطالعه می تواند به معلمان کمک نماید تا به بهبود فرایند آموزش و یادگیری براساس سطوح شناختی دانش آموزان بپردازند.
کلیدواژه ها
سطوح طبقه بندی سولو، آزمون هماهنگ کشوری، آزمون ریاضی، پایه نهم
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی