کاربرد نظریه گراف در افزایش مهارت حل مساله دانش آموزان |
کد مقاله : 1232-IMEC (R1) |
نویسندگان |
زهرا مومن * عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان تهران واحد شهید شرافت تهران |
چکیده مقاله |
نظریه گراف به عنوان یکی از ابزارهای اساسی در علوم کامپیوتر و ریاضیات، به طور گسترده ای در افزایش مهارت حل مساله دانش آموزان مورد استفاده قرار میگیرد. با استفاده از نظریه گراف، دانش آموزان میتوانند مسائل پیچیده را به صورت ساده تر و قابل فهم تر به وسیله ی گراف مدل کنند و راهحلهای بهینه برای آنها پیدا کنند. در زندگی روزمره نیز، کاربردهای گستردهای برای نظریه گراف وجود دارد. به عنوان مثال، در شبکههای اجتماعی، برنامهریزی مسیر، توزیع منابع، حل مسائل ترافیک و غیره. در این مقاله، یک مطالعه آموزشی مبتنی بر نظریه گراف انجام دادیم تا گراف را به عنوان ابزاری مفید و کاربردی برای حل مسئله در اختیار دانشآموزان قرار دهیم. این طرح در دو مدرسه دولتی در قالب شش جلسه کلاسی در پایه هفتم اجرا شده است. روشی که در اجرای این تحقیق مورد استفاده قرار گرفت، روش حل مساله ی پولیا بود. در طی این طرح، شرکت کنندگان، دانش آموزان برتر مدرسه بودند که روی مسائل شمارشی متنوعی کار میکردند. آنها از روشهای های مختلفی برای حل مسائل استفاده کردند، مانند جستجوی یک الگو، روش شمارش، استقراء و غیره. نظریه گراف به طور قابل توجهی انگیزه و علاقه شرکت کنندگان به ریاضیات را افزایش داد و مهارت حل مسئله دانش آموزان را تقویت کرد. |
کلیدواژه ها |
حل مساله ریاضیات، نظریه گراف، آموزش ریاضی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |