تحلیل محتوای کتاب ریاضی و آمار(۲) بر اساس روش اندرسون_کراتول |
کد مقاله : 1230-IMEC |
نویسندگان |
محمدجواد عرب *1، سعید آتش فراز2، نیما علم2 1دبیر رسمی آموزش و پرورش
دانشجویدکتری ریاضی کاربردی دانشگاه خوارزمی 2دانشآموز پایه یازدهم مدرسه نمونه دولتی علی ابن ابی طالب(ع) شهرستان ساوه |
چکیده مقاله |
به منظور تعیین میزان تناسب محتوای کتب درسی، باید این کتب مورد ارزشیابی صحیح قرار بگیرند. این مهم، برای افزایش کارایی آموزشی و پیشرفت جامعه الزامی است. یکی از کتب درسی که با هدف آماده ساختن فرد برای زندگی روزمره، تدوین یافته است، کتب ریاضیات است. بنابراین تحلیل این کتب امری اجتنابناپذیر می باشد. پژوهش حاضر به تحلیل محتوای کتاب ریاضی و آمار(۲) مطابق با طبقهبندی حیطه شناختی اندرسون_کراتول(طبقهبندی اصلاحشده بلوم)پرداخته است.روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع تحلیل محتواست و از نظر هدف یک پژوهش کاربردی محسوب میشود.جامعه آماری و نمونه آماری در این پژوهش یکسان است و در مجموع ۲۳۲ سوال از قسمتهای مختلف کتاب شامل کاردرکلاسها،فعالیتها،مثالها و تمرینها بررسی شده است.نتایج این پژوهش بیانگر این است که در بعد فرآیند شناختی،بیشترین توجه کتاب درسی مربوط به بخشهای بهکاربستن(۸۴/۴۷) و ارزیابیکردن(۹۶/۱۸) و همچنین کمترین توجه مربوط به بخشهای آفریدن(۸۶/۰) و فهمیدن(۱۷/۵) میباشد.در بعد دانش بیشترین توجه مربوط به دانش امورواقعی(۴۱/۴۷) و کمترین توجه مربوط به دانش فراشناختی(۰۱/۳)بوده است. |
کلیدواژه ها |
تحلیل کتاب، روش اندرسون-کراتول، تحلیل محتوا، کتاب درسی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |