استراتژیهای مختلف برای حل یک مسئله ریاضی |
کد مقاله : 1228-IMEC |
نویسندگان |
سیدجلال لنگری * دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی |
چکیده مقاله |
دانش مفهومی و رویهای پشتیبان هم هستند و برای دستیابی به مهارت و توانمندی در ریاضی همکاری میکنند. توسعه مهارتهای رویهای برای یادگیری بیشتر مفاهیم ریاضی، از جمله جمع و تفریق ضروری است و میدانیم که کسب مهارت هم با تکرار و تمرین زیاد به دست میآید و ارتقا مییابد. علاوه بر این، فراگیران باید بتوانند در مورد به کارگیری یا تدوین استراتژیهای خود برای حل برخی از مسائل، تصمیمات معقولی بگیرند. یعنی، از آنجا که برای حل یک مسئله ریاضی، غالباً بیش از یک راهحل وجود دارد، مهم است که فراگیران به روشهای ثابت و تجویز شده برای حل مسائل، وابستگی همیشگی نداشته باشند. استراتژیها، رویکردهایی هستند که برای انجام رویهها و محاسبات ریاضی به کار گرفته میشوند. انتظار آن است که فراگیران هنگام حل مسائل ریاضی و انجام محاسبات نهتنها بتوانند استراتژیهای متنوعی را به کار گیرند، بلکه باید آنها را ابداع نمایند. فراگیران باید بتوانند استراتژیهای مناسب را شناسایی و از آنها استفاده کنند و راهکارهای خود را برای حل مسائل ریاضی ترسیم نمایند. صلاحیت استراتژیک شامل انتخاب راهکارهای مناسب برای پاسخگویی به یک کار ریاضی معین است. غالباً فراگیران میتوانند از طیف وسیعی از استراتژیهایی که به آنها آموزش داده شده، تعدادی را انتخاب کنند. با این حال، موارد دیگری نیز وجود دارد که فراگیران باید برای حل یک مسئله استراتژی تدوین کنند. برای شناسایی استراتژیهای مختلف، ضمن تجارب تدریس پژوهشگر، از مطالعات کتابخانهای و نحوه پاسخ به سؤالات دانشآموزان استفاده شده است. در این تحقیق با ارائه دو مثال به استراتژیهای مختلف فراگیران پرداختهایم. |
کلیدواژه ها |
استراتژی، آموزش ریاضی، مساحت، ماکزیمم، عملیات جمع |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |