شناسایی برخی از بدفهمی‌های رایج متوسطه دوم تجربی و ریاضی در حد، مشتق، کاربرد مشتق و طرح آموزش مناسب برای آن‌ها
کد مقاله : 1223-IMEC (R1)
نویسندگان
سیدجلال لنگری *
دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی
چکیده مقاله
درک مفاهیم ریاضی در افراد، همواره با اشتباهاتی همراه بوده است. یکی از عواملی که منجر به بروز مشکلات جدی در یادگیری ریاضیات می‌شود، بدفهمی‌هایی هستند که بر اثر یاددهی نامناسب، تفکر غیررسمی، دخالت‌های اولیا یا یادآوری ضعیف گذشته ایجاد می‌شوند. ممکن است ‌بدفهمی‌ها،‌ فراگیران را دچار اختلال در یادگیری ریاضیات کرده و منجر به افت تحصیلی،‌ اتلاف بودجه و کاهش میزان پیشرفت تحصیلی آنان شود. آگاهی درست دانش‌آموزان از بدفهمی‌ها و اشتباهاتی که در فرآیند یادگیری و حل مسئله رخ می‌دهد، عاملی تعیین کننده برای رشد عملکرد و پیشرفت ریاضی آنان محسوب می‌شود. یکی از هدف‌های پژوهش حاضر، شناسایی بخشی از بدفهمی‌های رایج ریاضیات متوسطه دوم تجربی و ریاضی در حد، مشتق و کاربرد مشتق است. برای شناسایی آن‌ها، ضمن تجارب تدریس پژوهشگر، از مطالعات کتابخانه‌ای و مصاحبه با معلمین باتجربه و نحوه پاسخ به سؤالات دانش‌آموزان استفاده شده است. تحقیقات نشان می‌دهد که دانش‌آموزان با بدفهمی‌هایی روبرو هستند و مانعی برای یادگیری جدید محسوب می‌شوند.
کلیدواژه ها
بدفهمی، دانش آموز، متوسطه دوم، حد، مشتق، ‌کاربرد مشتق
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی