رابطه برنامه درسی ریاضی با برنامه درسی فارسی در دوره ابتدایی (با تاکید بر نتایج آزمون های بین المللی TIMSS, PIRLS) |
کد مقاله : 1221-IMEC |
نویسندگان |
اشرف میرحیدری * عضو هیات علمی و مدیر گروه علوم تربیتی |
چکیده مقاله |
مطالعات جهانی TIMSS,PIRLS از بزرگترین و دقیقترین مطالعات بین المللی ارزشیابی از موفقیت تحصیلی است. پس از شرکت ایران در این مطالعات و بررسی نتایج مشخص گردید که ایران از نظر عملکرد پیشرفت تحصیلی در رده های آخر این مطالعه قرار گرفته است.پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه برنامه درسی ریاضی با برنامه درسی فارسی در دوره ابتدایی با تاکید بر نتایج آزمون های بین المللی انجام شده است. جامعه اطلاعات پژوهش شامل اسناد، مقالات و منابع مشخص در زمینه مورد مطالعه می باشد. در این پژوهش از روش نمونه گیری هدفمند استفاده گردید و با استفاده از روش کتابخانه ای اسنادی، از کتابها، نشریات، مقالات و پایان نامه های موجود در کتابخانه ها استفاده شده است. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل استفاده از داده های موجود در اسناد و تحقیقات گذشته که به نوعی با پژوهش حاضر ارتباط داشته اند و استفاده از کتابها و مقاله های نوشته شده است. یافته های پژوهش نشان داده است که روش جذب نادرست در نظام آموزشی، روشهای نادرست آموزش در مدارس و ضعف دانشآموز در درک مطلب و مفاهیم ، سبب گردیده است تا نتایج مطلوبی از این ارزشیابی ها کسب نگردد.لذا ضروری به نظر می رسد تا نگاههای درون و بیرون از آموزش به موضوع کیفیت خدمات آموزشی تغییر جدی پیدا نموده و تمرکز بر کیفیت آموزش، ارتباط افقی بین درسها، افزایش زمان آموزش، بهرهگیری از روشهای نوآورانه و کمهزینهتر برای بهبود آموزش ، پایش مستمر کیفیت آموزشی در سطح کلاس، مدرسه، منطقه، استان و کشور صورت گیرد. |
کلیدواژه ها |
برنامه درسی ریاضی، برنامه درسی فارسی،TIMSS,PIRLS, |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |