مطالعه رابطه بین باورها و دانش محتوای آموزشی دانشجومعلمان ریاضی |
کد مقاله : 1218-IMEC |
نویسندگان |
نادره عبدی سبوحی1، مهسا عزتی2، الهام صمدی *2 1گروه آموزش ریاضی-دانشگاه فرهنگیان-تهران-ایران 2دانشجوی کارشناسی رشته آموزش ریاضی دانشگاه فرهنگیان تهران ایران |
چکیده مقاله |
هدف از برنامه درسی، تسهیل یادگیری موثر دانشآموزان است. در کلاس درس، علاوه بر محتوای آموزشی، توانایی معلم در تدریس و روش تدریس نیز حائز اهمیت فراوانی است. باورهای دانشجومعلمان بر دانش و عملکرد آنها تاثیر دارد. با توجه به نقش دانش محتوای آموزشی ( PCK) در ارتقای سطح آموزشی، مطالعه حاضر با رویکرد کیفی، ارتباط بین دانش محتوای آموزشی دانشجومعلمان و باورهای آنها در مورد ماهیت ریاضی، یادگیری ریاضیات و روش تدریس، را مورد بررسی قرار داد. بدین منظور ۴ نفر از دانشجومعلمان سال آخر دانشگاه فرهنگیان، پردیس فاطمه الزهرا (س) تبریز، به تصادف انتخاب شدند و نتایج تکلیف، مصاحبه و مشاهده، در سه مرحله جمعآوری، ارائه و نتیجهگیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافتهها نشان میدهند هرچه باورهای دانشجومعلمان در مورد ماهیت ریاضیات، یادگیری ریاضیات و تدریس ریاضی عمیقتر باشد، دانش محتوایی و سطح PCK آنها نیز بالاتر است. مطالعه حاضر، بینشی ارائه میدهد که اساتید ریاضی دانشگاه فرهنگیان باید با ارائه تجربیات یادگیری و تدریس با رویکردهای دانشآموز محور، دانشجو معلمان را در توسعه باورهای سازنده یا حل مسئله ارتقا دهند. |
کلیدواژه ها |
دانش محتوای آموزشی، باور، معلمان ریاضی، تدریس |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |