مطالعه رابطه بین باورها و دانش محتوای آموزشی دانشجومعلمان ریاضی
کد مقاله : 1218-IMEC
نویسندگان
نادره عبدی سبوحی1، مهسا عزتی2، الهام صمدی *2
1گروه آموزش ریاضی-دانشگاه فرهنگیان-تهران-ایران
2دانشجوی کارشناسی رشته آموزش ریاضی دانشگاه فرهنگیان تهران ایران
چکیده مقاله
هدف از برنامه درسی، تسهیل یادگیری موثر دانش‌آموزان است. در کلاس درس، علاوه بر محتوای آموزشی، توانایی معلم در تدریس و روش تدریس نیز حائز اهمیت فراوانی است. باورهای دانشجومعلمان بر دانش و عملکرد آنها تاثیر دارد. با توجه به نقش دانش محتوای آموزشی ( PCK) در ارتقای سطح آموزشی، مطالعه حاضر با رویکرد کیفی، ارتباط بین دانش محتوای آموزشی دانشجومعلمان و باورهای آنها در مورد ماهیت ریاضی، یادگیری ریاضیات و روش تدریس، را مورد بررسی قرار داد. بدین منظور ۴ نفر از دانشجومعلمان سال آخر دانشگاه فرهنگیان، پردیس فاطمه الزهرا (س) تبریز، به‌ تصادف انتخاب شدند و نتایج تکلیف، مصاحبه و مشاهده، در سه مرحله جمع‌آوری، ارائه و نتیجه‌گیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته‌ها نشان می‌دهند هرچه باورهای دانشجومعلمان در مورد ماهیت ریاضیات، یادگیری ریاضیات و تدریس ریاضی عمیق‌تر باشد، دانش محتوایی و سطح PCK آنها نیز بالاتر است. مطالعه حاضر، بینشی ارائه می‌دهد که اساتید ریاضی دانشگاه فرهنگیان باید با ارائه تجربیات یادگیری و تدریس با رویکردهای دانش‌آموز محور، دانشجو معلمان را در توسعه باورهای سازنده یا حل مسئله ارتقا دهند.
کلیدواژه ها
دانش‌ محتوای آموزشی، باور، معلمان ریاضی، تدریس
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر