اثربخشی استفاده از نرم افزار جئوجبرا برای یادگیری توابع نمایی و لگاریتمی
کد مقاله : 1216-IMEC
نویسندگان
امین بادیه پیمای جهرمی1، احمدرضا عبدالهی *2
1مدرس دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی فارس
2دبیر ریاضی ناحیه برخوار اصفهان
چکیده مقاله
هدف از این مطالعه تعیین تأثیر یادگیری مشارکتی مبتنی بر رایانه (CSCL) با استفاده از نرم افزار جئوجبرا بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه یازدهم برای یادگیری توابع نمایی و لگاریتمی است. این پژوهش با طرح شبه آزمایشی شامل پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. این مطالعه با 35 دانش آموز کلاس یازدهم (18 نفر برای گروه آزمایش، 17 نفر برای گروه کنترل) درمدارس شهرستان جهرم انجام شد. گروه آزمایش از طریق فعالیت های CSCL با استفاده از نرم افزارجئوجبرا و گروه کنترل از طریق آموزش مستقیم مبتنی بر کتاب درسی آموزش داده شدند. داده ها از طریق آزمون پیشرفت ریاضیات که توسط محققان تهیه شده و شامل 20 سوال چند گزینه ای بود، جمع آوری شد.آزمون پیشرفت تحصیلی ریاضی برای هر دو گروه به عنوان پیش آزمون و پس آزمون اجرا شد. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS17 و با استفاده از آزمون‌های t-test و ANCOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که CSCL با استفاده از نرم‌افزار جئوجبرا تأثیر معنی‌داری بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دریادگیری توابع نمایی و لگاریتمی دارد.
کلیدواژه ها
یادگیری مشارکتی مبتنی بر رایانه،نرم افزار جئوجبرا، توابع نمایی و لگاریتمی، پیشرفت تحصیلی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی