عملکرد دانش آموزان دبیرستان دوره اول در موقعیتهای طرح مسئله ریاضی
کد مقاله : 1209-IMEC
نویسندگان
عارف رضایی1، زهرا جعفری بهبهانی *2
1دانشجوی کارشناسی ارشد رشته آموزش ریاضی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، مرودشت، ایران
2استادیار گروه ریاضی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
چکیده مقاله
از آنجا که فعالیت های طرح مسئله در توسعه رویکردهای خلاقانه در ریاضیات مفید هستند و موجب توسعه دانش محتوای ریاضی دانش‌آموزان می شود، مطالعه‌ حاضر به بررسی عملکرد دانش‌آموزان دبیرستان دوره اول در فعالیتهای طرح مسئله ریاضی می پردازد. به این منظور، تعداد 97 دانش آموز دبیرستان دوره اول در سال تحصیلی 1403-1402 در این پژوهش شرکت داده شدند و پس از آموزش طرح مسئله به آنها، آزمونهای طرح مسئله ای شامل دو تکلیف طرح مسئله در موقعیت های نیمه ساختاریافته و آزاد به تفکیک هر پایه طراحی و پیاده سازی شد. داده ها بر اساس دو معیار کمیت و پیچیدگی سوالات طرح شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد دانش آموزان در موقعیت طرح مسئله آزاد عملکرد بهتری نسبت به موقعیت نیمه ساختاریافته دارند. همچنین تحلیل آزمونها نشان از ضعف شدید عملکرد دانش آموزان در طرح مسئله ریاضی دارد. نتیجه این پژوهش بر ناکافی بودن تکالیف طرح مسئله در کتاب و برنامه درسی این دوره تأکید داشت. ضرورت توجه همه جانبه به طرح مسئله ریاضی در برنامه و کتب درسی و نیز آموزش معلمان ریاضی در این زمینه جهت تولید مسائل با کیفیت بالا بوسیله دانش آموزان پیشنهاد می شود.
کلیدواژه ها
طرح مسئله، موقعیت های طرح مسئله، موقعیت آزاد، موقعیت نیمه ساختاریافته، دبیرستان دوره اول
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر