اهمیت ریاضیات در آموزش میانرشتهای STEM |
کد مقاله : 1200-IMEC |
نویسندگان |
روح اله معتمدی *1، رویا روشن2، مرتضی فکری2 1دانشگاه شهید مدنی گروه ریاضی 2دانشگاه شهید مدنی آذربایجان گروه ریاضی |
چکیده مقاله |
در زمانهای فناوری سریع و چالشهای جهانی، توسعه تواناییهای علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی(STEM) اهمیت زیادی پیدا میکند. آنها سطح آگاهی علمی و شخصی شهروندان را ارتقاء می دهند، رقابت اقتصادی بینالمللی را تقویت میکنند و پایهای ضروری برای شهروندی مسئول را فراهم میکنند از جمله حمایت و حفظ از سیاره ما. نتایج جدیدترین برنامه برای ارزیابی بینالمللی دانشآموزان نشان میدهد که حتی در کشورهای اقتصادی پیشرفته مانند کشورهای اروپایی، آمریکا و استرالیا حدود 20٪ از دانشآموزان دارای مهارتهای کافی در ریاضیات یا علوم نیستند. این روند نیاز فوری به اقدام در زمینه آموزش STEM را بیشتر مشخص میکند. اگر چه بهطور گسترده تصور میشود که ریاضیات پایهای برای تمام حوزههای دیگر STEM است، شواهد واضحی وجود دارد که نقش آن در آموزش یکپارچه STEM دست کم گرفته شده است. در این مقاله، یک عنصر از این نگرانی را با بررسی نقش ریاضیات در آموزش STEM و چگونگی پیشرفت آن از طریق سه رویکرد بینرشتهای: مهارتهای قرن بیست و یکم، مدلسازی ریاضی و آموزش برای شهروندی مسئول، مورد بررسی قرار دادیم. در پایان مقاله، به بحث پتانسیل تحقیقات در ارتباط با این سه جنبه میپردازیم و به آنچه که باید در آینده انجام شود اشاره میکنیم. |
کلیدواژه ها |
آموزش STEM (علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات)، مدلسازی ریاضی، آموزش برای شهروندی مسئولانه، مهارتهای قرن بیست و یکم، مسائل اجتماعی-علمی، نقش ریاضیات در STEM، سواد ریاضی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |