تحلیل محتوای کتاب ریاضی کلاس ششم ابتدایی به روش آندرسون- کراتول |
کد مقاله : 1195-IMEC |
نویسندگان |
مریم حسین زاده بافرانی1، عاطفه حسنی بافرانی *2 1عضو علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران 2عضو علمی گروه ریاضی ، دانشگاه پیام نور تهران، ایران |
چکیده مقاله |
هدف از این مطالعه ، "تحلیل محتوای کتاب ریاضی کلاس ششم ابتدایی ، با استفاده از روش اندرسون ـ کراتول" است. واحد موردمطالعه شامل تمامی سؤالهای فعالیتها، مثالها، کار در کلاسها و تمرینهای پایانی کتاب ریاضی کلاس ششم ابتدایی است که بر اساس فهرست وارسی (چکلیست) طبقهبندی دوبعدی اندرسون - کراتول کدگذاری شدند. نتایج این بررسی نشان میدهد که در کتاب ریاضی کلاس ششم ابتدایی، اهدافی که برای رسیدن به سطوح بالایی طبقهبندی اهداف آموزشی طراحی شدهاند، 36 درصد از مطالب را تشکیل میدهند. بخش مفهوم که یکی از ارکان اصلی در یادگیری ریاضی است، صرفاً 40 درصد را به خود اختصاص داده است. همچنین در این کتاب 5/5 درصد به مسایل فراشناختی پرداخته شده است. بنابراین درصد بالایی از مطالب کتاب در سطوح پایین یادگیری و دانشی هستند که دانشآموزان را به یاد گرفتن روند حل مسئله هدایت میکند، اما دانش آموزان را به تحلیل و تفکر درباره حل مسایل و فرایند آن ترغیب نمی کند. |
کلیدواژه ها |
تحلیل محتوا، کتاب ریاضی کلاس ششم ابتدایی، مسایل فراشناختی، روش آندرسون- کراتول |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |