کاربرد تاریخچه ریاضیات در تدریس جبر
کد مقاله : 1192-IMEC
نویسندگان
یونس رضایی *
دبیر آموزش و پرورش
چکیده مقاله
یکی از مشکلاتی که آموزشگران ریاضی در مسیر آموزش مهارتها و مفاهیم ریاضی با آن روبروهستند، بی انگیزگی دانش آموزان برای یادگیری این مفاهیم می باشد. برای ایجاد انگیزه در دانش آموزان تحقیقات فراوان انجام شده و روش های مختلفی بیان شده است. یکی از راهکارهای بیان شده ، استفاده از تاریخ ریاضی در تدریس می باشد. بیان مسائل تاریخی و روشهای حل اولیه آنها برای دانش آموزان جالب می باشد .برای اینکه با استفاده از دیدگاه تاریخی عمل آموزش ریاضی را متحول کنیم، باید به شرح مسائل معنادار و با این باور پرداخته شود که اگر مسئله ای برای حل کردن وجود نداشت، علم ریاضی هم بوجود نمی آمد
در این مقاله قصد داریم که ضمن بیان دلایلی بر مهم بودن تاریخ ریاضی در آموزش آن، به چند مسئله تاریخی و روش حل آنها بپردازیم. بدین منظور به روش حل معادله در مصر،بابل و همچنین حل معادله به روش دیوفانتوس ودکارت می پردازیم.
کلیدواژه ها
تاریخ ریاضی ، معادله- جبر، مسئله، قانون "جایگذاری اشتباه".
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی