نقش هنر در آموزش ریاضی
کد مقاله : 1187-IMEC
نویسندگان
افسانه عسگری1، حمیدرضا نویدی *2
1دبیر
2هیات علمی
چکیده مقاله
هنر و ریاضیات از یک دیدگاه سطحی دو حوزه متفاوت به نظر میرسند، با وجود این اختلافات ظاهری، در حقیقت، هر دو حوزه جوانب متعددی از تفکر و خلاقیت انسانی را تحت تاثیر قرار می دهند و ارتباط عمیق و نزدیکی با یکدیگر دارند. هنر به عنوان یک جزء اساسی در زندگی انسان‌ها می‌تواند به توسعه، تعمیق و جذابیت آموزش کمک کند و به عنوان یک مسیر تفکر و خلاقیت در آموزش باعث توسعه شخصیت و غنی سازی تجربیات دانش آموزان گردد. هنر به فراگیران امکان می‌دهد احساسات و خلاقیت خود را بیان کنند، در حالی که ریاضیات به آن‌ها ابزارها و تکنیک‌هایی برای حل مسائل پیچیده ارائه می‌دهد. ادغام هنر در برنامه درسی، تفکر نوآورانه را تحریک می‌کند و دانش آموزان را برای مشاغل متنوع آماده می‌کند. مطالعات نشان داده است که استفاده از هنر در فرآیند آموزش ریاضیات می‌تواند خلاقیت، تفکر انتقادی، مهارت‌های حل مسئله و انگیزه دانش‌آموزان برای یادگیری را افزایش دهد. در این مقاله ضمن بررسی نقش هنر در زندگی انسان ها به ارتباط عمیق هنر و آموزش و به طور خاص به نقش هنر در آموزش ریاضیات پرداخته شده و به نمونه‌هایی از این ارتباط و نقش از گذشته تا به امروز، اشاره شده است. همچنین ضمن تاکید بر اهمیت ادغام هنر و ریاضیات در آموزش و نقش و تاثیر استفاده از آن در کلاس‌های درس، به معرفی STEM, STEAM به عنوان دو رویکرد نوین آموزشی، که هنر بخشی از تفاوت ذاتی آن ها می باشد، پرداخته شده است.
کلیدواژه ها
هنر، آموزش، ریاضیات، یادگیری، STEAM، STEM.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی