نقش هنر در آموزش ریاضی |
کد مقاله : 1187-IMEC |
نویسندگان |
افسانه عسگری1، حمیدرضا نویدی *2 1دبیر 2هیات علمی |
چکیده مقاله |
هنر و ریاضیات از یک دیدگاه سطحی دو حوزه متفاوت به نظر میرسند، با وجود این اختلافات ظاهری، در حقیقت، هر دو حوزه جوانب متعددی از تفکر و خلاقیت انسانی را تحت تاثیر قرار می دهند و ارتباط عمیق و نزدیکی با یکدیگر دارند. هنر به عنوان یک جزء اساسی در زندگی انسانها میتواند به توسعه، تعمیق و جذابیت آموزش کمک کند و به عنوان یک مسیر تفکر و خلاقیت در آموزش باعث توسعه شخصیت و غنی سازی تجربیات دانش آموزان گردد. هنر به فراگیران امکان میدهد احساسات و خلاقیت خود را بیان کنند، در حالی که ریاضیات به آنها ابزارها و تکنیکهایی برای حل مسائل پیچیده ارائه میدهد. ادغام هنر در برنامه درسی، تفکر نوآورانه را تحریک میکند و دانش آموزان را برای مشاغل متنوع آماده میکند. مطالعات نشان داده است که استفاده از هنر در فرآیند آموزش ریاضیات میتواند خلاقیت، تفکر انتقادی، مهارتهای حل مسئله و انگیزه دانشآموزان برای یادگیری را افزایش دهد. در این مقاله ضمن بررسی نقش هنر در زندگی انسان ها به ارتباط عمیق هنر و آموزش و به طور خاص به نقش هنر در آموزش ریاضیات پرداخته شده و به نمونههایی از این ارتباط و نقش از گذشته تا به امروز، اشاره شده است. همچنین ضمن تاکید بر اهمیت ادغام هنر و ریاضیات در آموزش و نقش و تاثیر استفاده از آن در کلاسهای درس، به معرفی STEM, STEAM به عنوان دو رویکرد نوین آموزشی، که هنر بخشی از تفاوت ذاتی آن ها می باشد، پرداخته شده است. |
کلیدواژه ها |
هنر، آموزش، ریاضیات، یادگیری، STEAM، STEM. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |