انطباق آموزش ریاضی در عصر کوانتوم: ضرورتی اجتنابناپذیر |
کد مقاله : 1178-IMEC |
نویسندگان |
روح الله میرزائی علیعربی *1، نوروز هاشمی2 1دبیر آموزش و پرورش- مدرس دانشگاه فرهنگیان 2دانشگاه فرهنگیان اصفهان |
چکیده مقاله |
چند دهه هست که دانشمندان در جایجای جهان به دنبال ساخت رایانههای کوانتوم بودهاند و بالاخره موفق شدهاند. در دهههای اخیر، انقلاب کوانتومی با ارائه مفاهیم و نظریههای نوین، دنیای علم (و فناوری) را به طور اساسی دگرگون کرده است و این امر باعث شده تا آموزش مفاهیم کوانتومی نه تنها به عنوان یک ضرورت علمی، بلکه به عنوان ابزاری برای تقویت مهارتهای تحلیلی و تفکر انتقادی فراگیران اهمیت یابد. مفاهیمی مانند برهمنهی، درهمتنیدگی و تونلزنی کوانتومی به فراگیران کمک میکند تا با نگاهی جدید و متفاوت به مسائل دنیای واقعی نگاه کنند و این امر میتواند منجر به افزایش خلاقیت و نوآوری در تفکر آنان شود. در این مقاله، ابتدا به پیشرفتهای علمی و فناوری در زمینه مکانیک کوانتومی میپردازیم، جنبههای تاثیرگذار انقلاب کوانتومی را بررسی میکنیم و سپس به اهمیت آموزش مفاهیم کوانتومی در سیستمهای آموزشی میپردازیم. در نهایت، پیشنهاداتی برای گسترش تحقیقات و برنامههای آموزشی در سطوح آموزش عالی وآموزش و پرورش ارائه خواهیم داد. |
کلیدواژه ها |
آموزش ریاضی، کوانتوم، یادگیری ریاضی، فناوری، STEM |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |