آموزش مسئله محور براساس چارچوب حل مسئله تفکر ریاضی |
کد مقاله : 1176-IMEC |
نویسندگان |
فاطمه باغستانی * دانشجوی کارشناسی، رشته آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، اصفهان، ایران. |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف تمرکز بر روی یادگیری مسئله محور انجام شده است. با توجه به اهمیت آموزش مسئله محور در ایجاد تفکر انتقادی در دانش آموزان، مطالعات لازم در این باره انجام شده است. در این پژوهش برای گردآوری اطلاعات از روش کتابخانه ای استفاده شده است. در این مقاله، به یکی از روش های حل مسئله از جمله روش جان میسون به عنوان یک روش نو برای حل مسئله پرداخته شده است و با حل یک مثال ریاضی به روش میسون، سعی شده است به خوبی مراحل این روش و شیوۀ پیاده سازی آن در حل مسئله بیان شود؛ همچنین با توجه به روش میسون و تأکید بر یادگیری بر اساس حل مسئله، به ارتباط آن با تفکر ریاضی پرداخته شده است. طبق نتایجی که از مطالعات انجام شده بدست آمده است؛ آموزش ریاضی به روش حل مسئله، موجب تقویت استاندارد های آموزشی از جمله قدرت حل مسئله، پیوند و ارتباطات، اثبات و استدلال و... می شود و بهبود مهارت های حل مسئله، تفکر انتقادی، مهارت های مشارکتی و... را نیز در بردارد. |
کلیدواژه ها |
آموزش مسئله محور، روش میسون، تفکر ریاضی، یادگیری |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |