تأثیر آموزش STEM بر ایجاد انگیزه، علاقه و اعتماد به نفس دانشآموزان در حل مسائل مدلسازی ریاضی و به کارگیری نرمافزار اکسل |
کد مقاله : 1172-IMEC |
نویسندگان |
پروین ترابی *1، محسن رحیمی پیرانفر2، شراره تقی دستجردی2، امیرحسین اشتری2 1گروه ریاضی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول، ایران 2خانه ریاضیات اصفهان |
چکیده مقاله |
در پژوهش حاضر، تأثیر آموزش اِستِم (STEM) در ایجاد انگیزه، علاقه و اعتماد به نفس در حل مسائل مدلسازی ریاضی و به کارگیری نرمافزار اکسل، بر تعدادی از دانشآموزان دوره متوسطه در دو شهر اصفهان و زنجان بررسی شده است. برای این منظور، یک دوره آموزشی شامل تلفیقی از مباحث ریاضیات و زیستشناسی از طریق به کارگیری نرمافزار صفحه گسترده اکسل طراحی شد تا سه مؤلفه اصلی از آموزش اِستِم، یعنی علوم، تکنولوژی و ریاضیات به کار گرفته شود. این امر از طریق طرح یک مسئلهی مدلسازی درباره رشد جمعیت خرگوشها انجام گرفت. مسئله رشد جمعیت خرگوشها، هم به لحاظ مفاهیم ریاضی مرتبط با کتب درسی دوره متوسطه و هم به لحاظ اهمیتش در مدلسازی رشد جمعیت در جوامع طبیعی و غیرطبیعی از غنای خوبی برخوردار است. از طرفی صفحات گسترده امکان به کارگیری رایانه را برای انجام محاسبات ریاضی توسط دانشآموزان بدون نیاز به مهارت برنامهنویسی تسهیل میکنند و دانشآموزان میتوانند روشهای ریاضی را به صورتی شفاف پیادهسازی کنند. همچنین بازخورد آنی در این نرمافزارها، آنها را به یک ابزار دوستار کاربر تبدیل نموده و مطالعه عددی روشهای ریاضی را لذت بخش مینماید. نتایج نظرسنجی پایانی از 34 نفر از دانشآموزان پایههای هشتم تا یازدهم شرکتکننده در این دوره حاکی از آن است که تأثیر آموزش اِستِم بر ایجاد انگیزه، علاقه و اعتماد به نفس دانشآموزان در حل مسائل مدلسازی ریاضی و استفاده از اکسل قابل توجه است. |
کلیدواژه ها |
مدلسازی ریاضی، صفحه گسترده اکسل، رویکرد اِستِم (STEM)، انگیزه، علاقه، اعتماد به نفس. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |