حس ساختار و انواع خطای دانش‌آموزان در حل معادلات درجه دوم
کد مقاله : 1166-IMEC
نویسندگان
شاهرخ قاسم زاده دیبگی *، نسرین کرمی کبیر
گروه ریاضی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
چکیده مقاله
حس ساختار، توانایی دانش‌آموزان برای دیدن هرگونه رابطه بین نمادها، ساده کردن و استفاده از ساختارهای جبری برای حل مسائل است. حل معادلات جبری، به ویژه معادلات درجه دوم، یکی از موضوعات اصلی در ریاضیات دوره متوسطه است. در این مقاله ابتدا با روش توصیفی کیفی در قالب چهار تکلیف معادله درجه دوم به چهل دانش آموز دوره متوسطه دوم، به بررسی توانایی حس ساختاری دانش آموزان پرداخته شده است. نتایج نشان داد که بیش از نیمی از دانش آموزان حس ساختاری قابل قبولی در حل معادلات جبری دارند. سپس، با طرح مسائل مناسب انواع خطا، شامل خطاهای خواندن، درک مطلب، تبدیل، مهارت فرآیند و رمزگذاری در حل معادلات درجه دوم، تحلیل شده است. به طور کلی، فراوانی خطاهای نوع تبدیل و درک مطلب بالاترین و خطاهای مهارت فرآیندی و رمزگذاری دارای کمترین فراوانی بودند. یافته‌های پژوهش نشان داد که هیچ خطای خواندنی در حل معادلات توسط دانش آموزان وجود ندارد.
کلیدواژه ها
حس ساختار، حس رویه‌ای، معادلات درجه دوم، ساختار جبری
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی