تأثیر استفاده از شیوه های ارزشیابی تکوینی در گرایش به سمت ریاضی دانش‌آموزان پایة هشتم شهر اصفهان
کد مقاله : 1165-IMEC
نویسندگان
هاجر پورمیدانی *1، زهرا قاسم پور2
1آموزش و پرورش
2دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند
چکیده مقاله
هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر استفاده از شیوه‌های ارزشیابی تکوینی در گرایش به سمت ریاضی پایة هشتم متوسطه می‌باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش آن از نوع نیمه‌تجربی و طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه آزمایش و کنترل می‌باشد. جامعة آماری این پژوهش را 66 دانش‌آموز متوسطة ریاضی هشتم شهر اصفهان که به شیوة در‌دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. در این پژوهش گرایش به سمت ریاضی با پرسشنامة نگرش‌سنجی آیکن اندازه‌گیری شد. این پرسشنامه چهار فرآیند عاطفی نسبت به درس ریاضی (لذت بردن، انگیزش، اهمیت دادن و ترس و نگرانی) را مورد سنجش قرار می‌دهد. روایی این پرسشنامه با اجماع نخبگان و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ محاسبه شده است. در تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی تحلیل کواریانس استفاده گردید. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که بین میانگین گروه‌های آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. در واقع، بین میانگین نمرات گروه آزمایش و کنترل پس از حذف اثر پیش‌آزمون تفاوت معناداری وجود دارد. در نتیجه می‌توان گفت که ﺍﺳﺘﻔﺎدﻩ ﺍز ﺷﻴﻮﻩﻫﺎﯼ ﺍﺭزﺷﻴﺎﺑﯽ ﺗﮑﻮﯾﻨﯽ در ﮔﺮﺍﯾﺶ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺭﯾﺎﺿﯽ دﺍﻧﺶ آﻣﻮزﺍﻥ دختر ﭘﺎﯾة ﻫﺸﺘﻢ شهر اصفهان مؤثر بوده است. به نظر می‌رسد با اجرای روش‌های ارزشیابی تکوینی در تمام پایه‌ها، شرایطی فراهم می‌شود که علاقه و گرایش دانش‌آموزان به این درس افزایش می‌یابد.
کلیدواژه ها
ریاضی، ارزشیابی، شیوه‌های ارزشیابی تکوینی،گرایش به سمت دانش‌آموزان پایة هشتم
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی