راهبردهای دانشآموزان پایه هفتم در حل مسائل با اعداد منفی |
کد مقاله : 1164-IMEC |
نویسندگان |
محمد تقی حیدری نصیر، نسرین کرمی کبیر * گروه ریاضی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران |
چکیده مقاله |
اعداد منفی همواره یکی از چالشهای پیش روی دانشآموزان دوره اول متوسطه است. بسیاری از مسائل اعداد منفی در دوره اول متوسطه را میتوان بهفرم یک معادله شامل اعداد منفی نوشت. در این مقاله، چالشهای حل این معادلات به شکل کیفی و با تدوین پرسشنامه بر اساس استانداردهای مجلات معتبر رشته آموزش ریاضی، تحلیل و بررسی شده است. جامعه آماری شامل دانشآموزان پایه هفتم شهر همدان است. نمونه آماری مطالعه شامل صد نفر از دانشآموز پایه هفتم ناحیه دو شهر همدان میباشد. داده ها از نوع کیفی و روش تجزیه و تحلیل اطلاعات بر اساس آمار توصیفی بوده است. نتایج نشان داد که دانشآموزان در یادگیری اعداد صحیح دچار چالش میشوند و موقعیت قرار گرفتن کمیت مجهول در معادله در نوع پاسخ دانشآموزان و نوع راهبرد مورد استفاده بسیار موثر است. دانشآموزان در حل مسائل با اعداد منفی ترجیح میدهند از عملیاتی که شامل اعداد منفی است استفاده نکنند. بیشترین راهبرد مورد استفاده دانشآموزان در این پژوهش استفاده از محور اعداد است. صفر در ترسیم خطوط اعداد منجر به دو نوع مشکل شد، یکی شامل فرآیند شمارش، که در آن هنگام شمارش فضاها از قلم افتاده بود و دیگری که در آن صفر نشان داده نشده بود. |
کلیدواژه ها |
: اعداد منفی، مسائل کلامی، حل مسئله، راهبرد |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |