نظریه بازی ها و ارائه یک محیط یادگیری کارآمد در آموزش ریاضی |
کد مقاله : 1162-IMEC |
نویسندگان |
نسرین کرمی کبیر *، شاهرخ قاسم زاده دیبگی گروه ریاضی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران |
چکیده مقاله |
نظریه بازیها، با بهرهگیری از مدلهای ریاضی به تحلیل روشهای همکاری یا رقابت در دنیای واقعی میپردازد. فضای آموزش و یادگیری مجموعهای از تعاملات بین اساتید، یادگیرندگان، محیط آموزشی و کارکنان آموزشی(بازیکنان) است. با استفاده از نظریه بازی و مدل کردن تعامل در این فضا میتوان به تحلیل و ارائه شرایطی جهت پیشبینی و در نتیجه کارایی بیشتر آموزشی پرداخت. در این مقاله ابتدا مدلسازی انواع یادگیری در نظریه بازیهها بیان شده است. سپس، روشی برای ایجاد یک محیط یادگیری همتا با استفاده از بازی معمای زندانی، ارائه شده است. همچنین بازی استاد، یادگیرنده را با دو روش تدریس استاد بر دوگروه متفاوت از دانشآموزان بررسی کرده و استراتژی برتر انتخاب شده است. نتایج نشان داد که استفاده از نظریه بازی در آموزش ریاضی درسازماندهی تحلیل رفتار مشارکتی بازیکنان، ایجاد محیط موثر یادگیری، مدلسازی شرایط موثر بر آموزش، مدلسازی شرایط ارزیابی یادگیرندگان، مدلسازی روش تدریس و مدلسازی فضای یادگیری مشارکتی سهم به سزایی دارد. |
کلیدواژه ها |
نظریه بازی، آموزش ریاضی، مدلسازی، یادگیری همتا. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |