توانایی طرح مسئله دانشجومعلمان درکسرها
کد مقاله : 1160-IMEC
نویسندگان
منصوره موسی پور *
گروه آموزش ریاضی
چکیده مقاله
یکی از مفاهیم مهم و کلیدی در ریاضیات دوره ابتدایی، کسرها هستند. این پژوهش به روش توصیفی-پیمایشی انجام شده است. هدف پژوهش، بررسی توانایی طرح مسئله دانشجومعلمان در کسرها با توجه به پنج زیرساختار جزء-کل، اندازه، عملگر، خارج قسمت و نسبت است. جامعه آماری این پژوهش، دانشجومعلمان رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان گیلان بودند که 23 نفر از آنان به عنوان نمونه در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه ای محقق ساخته بود که توانایی طرح مسئله دانشجو-معلمان را می سنجید. تحلیل داده ها با آمار توصیفی صورت پذیرفت. نتایج پژوهش نشان داد که دانشجو-معلمان در طراحی مسئله‌ها فقط دو زیرساختار جزء-کل و عملگر را مورد توجه قرار داده اند و سئوال های مطرح شده توسط آنان در مبحث کسرها فقط در این دو زیرساختار بود. با توجه به اهمیت آموزش در ارتقای سطح علمی دانشجو-معلمان و لزوم توجه به تمامی زیرساختارها در آموزش کسر به دانش-آموزان، برگزاری دوره ها و کارگاه های آموزشی در این زمینه برای توانمندسازی هرچه بیشتر معلمان آینده پیشنهاد می شود.
کلیدواژه ها
کسر، دانشجو-معلم، طرح مسئله، آموزش ابتدایی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی