بهبود مهارت حل مساله دانش آموزان با اجرای رویکرد آموزش ریاضیات واقعیت مدار |
کد مقاله : 1157-IMEC |
نویسندگان |
ندا توانایی *1، عبدالحمید چک نژاد2 1بهبهان 2آموزش و پرورش بهبهان |
چکیده مقاله |
آموزش ریاضی واقعیت مدار یک نظریه یاددهی و یادگیری در آموزش ریاضی است و بر این ایده استوار است که ریاضی یک فعالیت انسانی است و باید به واقعیت مربوط شود. در رویکرد آموزش ریاضیات واقعیت مدار مفاهیم و ابزار ریاضی در مسئلههایی نزدیک به زندگی روزمره دانش آموزان گنجانده میشود که برای آن ها قابل لمس باشد. بر اساس این رویکرد، فضایی ایجاد می شود که در آن دانش آموزان بتوانند فرایندی را که ریاضی از طریق آن ابداع شده است، تجربه کنند و از این طریق محصولی که در نتیجه انجام دادن ریاضی به دست می آورند، متعلق به خود بدانند که نوید بخش ارتقای یادگیری ریاضی و قدرت حل مسئله دانش آموزان می باشد. هدف این پژوهش شناسایی نقش بازنمایی ریاضی، باور ریاضی و فراشناخت در فرآیند حل مسئله دانش آموزان از طریق مرور مجموعهای از مقالات مرتبط می باشد. یافتهها نشان دادند رویکرد ریاضیات واقعیت مدار در زمینه های مختلف تاثیر مثبتی بر روند یادگیری و آموزش ریاضیات مدرسه ای دارد و با موفقیت سبب بهبود مهارت حل مسئله ریاضی دانش آموزان می گردد. |
کلیدواژه ها |
رویکرد ریاضیات واقعیت مدار، بازنمایی ریاضی، باور ریاضی، فراشناخت، حل مسئله |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |