شاخص های استاندارد حل مسئله در برنامه درسی ریاضی دوره ابتدایی
کد مقاله : 1149-IMEC
نویسندگان
حمید دافعی *
آموزشگر ریاضی دانشگاه فرهنگیان زنجان
چکیده مقاله
اهمیت و جایگاه حل مسئله در ریاضیات بر کسی پوشیده نیست. تا جایی که از حل مسئله با عنوان هایی چون قلب تپنده ریاضیات، سرچشمه جوشندگی ریاضیات، جوهره ریاضی، هدف نهایی آموخته ها و نظایر آن یاد می شود. استاندارد حل مسئله یکی از استانداردهای فرایندی در سند اصول و استانداردهای ریاضیات مدرسه ای است که توسط شورای ملی معلمان ریاضی هم مورد تاکید و توجه ویژه ای قرار گرفته است. همچنین در سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران در بخش قلمرو حوزه ریاضی، به فرایندهای ریاضی از جمله حل مسئله و به کارگیری راهبردهای حل مسئله در حوزه آموزش ریاضی اشاره شده است. این مقاله یک پژوهش کیفی است که با روش بررسی و تحلیل محتوای مطالعات و پژوهش های مرتبط با استاندارد حل مسئله انجام شده است. با توجه به اهمیت و ضرورت حل مسئله در برنامه درسی ریاضی، در این مقاله مهمترین شاخص های استاندارد حل مسئله مانند رویکردهای آموزشی حل مسئله(آموزش برای حل مسئله، آموزش درباره حل مسئله و آموزش از طریق حل مسئله)، طرح مسئله، مسئله های بازپاسخ و مسئله هایی با راه حل‏های چندگانه در برنامه درسی ریاضی، به همراه مثال ها و نمونه هایی از ریاضیات دوره ابتدایی ـ به منظور آشنایی معلمان و دانشجومعلمان آموزش ابتدایی با چگونگی عملیاتی نمودن استاندارد حل مسئله در کلاس های ریاضی ـ مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
کلیدواژه ها
حل مسئله، برنامه درسی، ریاضیات ابتدایی، طرح مسئله، مسئله بازپاسخ، راه حل‎های چندگانه
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر