کسب دانش آموزش محتوا در ریاضی از طریق برنامه درسی کارورزی |
کد مقاله : 1148-IMEC |
نویسندگان |
زهره کرمی * دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
هدف از این پژوهش، مطالعه روش کسب دانش آموزش محتوا در ریاضی از طریق برنامه درسی کارورزی است. این پژوهش با استفاده از روش پدیدارشناسی انجام گرفت. جامعه پژوهش شامل 12 نفر از دانشجومعلمان رشته آموزش ابتدایی بودند که درس کارورزی 1 را گذرانده بودند. ابزار جمع آوری داده ها، مصاحبه نیمه ساختاریافته و گزارش های روایتی دانشجومعلمان بود. به منظور تحلیل داده ها نیز از کدگذاری باز و محوری استفاده شد. نتایج یافته ها نشان داد دانشجومعلمان از طریق برنامه درسی کارورزی و روایت پژوهی در مورد تدریس معلمان توانستند در بعد روش ها و راهبردهای تدریس ریاضی، دانش هایی را کسب کنند از جمله: دانش مورد نیاز در مورد تدریس ریاضی با کمک وسایل کمک آموزشی و دست سازه های ریاضی؛ تدریس ریاضی با کمک داستان؛ تقویت یادگیری مفاهیم ریاضی از طریق بازی؛ تدریس ریاضی با روش اکتشافی؛ ارتباط دادن ریاضی با علائق دانش آموزان؛ ارتباط دادن ریاضی با زندگی واقعی؛ ارتباط دادن مفاهیم ریاضی با آموخته های قبلی؛ استفاده از فناوری در تدریس ریاضی؛ استفاده از فضاها در تدریس ریاضی؛ شیوه تدریس مفاهیم ریاضی؛ تدریس مفاهیم از عینی به ذهنی. در بعد ارزیابی مشکلات روشی معلمان در تدریس ریاضی نیز توانستند برخی مسائل معلمان در تدریس ریاضی را شناسایی کنند از جمله: اختصاص دادن ساعت کلاس های مختلف به درس ریاضی؛ عدم برقراری ارتباط افقی بین دروس مختلف در تدریس ریاضی؛ عدم نظارت معلمان بر نحوه انجام تکالیف ریاضی دانش آموزان؛ حل تمرین های درس ریاضی توسط معلمان؛ و تدریس ریاضی به صورت انتزاعی. |
کلیدواژه ها |
دانش آموزش محتوا، ریاضی، برنامه درسی کارورزی، دانشجومعلمان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |