تحلیلی بر برنامهدرسی درس آموزش ریاضی، رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان |
کد مقاله : 1144-IMEC |
نویسندگان |
محمد نیکخواه * استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
هدف این پژوهش تحلیل برنامهدرسی آموزش ریاضی رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان بود. پژوهش از نوع کاربردی بوده و به روش توصیفی، تحلیل محتوایی و پیمایشی کیفی و کمی انجام گرفت. هدفهای برنامهدرسی در ابعاد دانشی، توانشی و نگرشی، از سرفصل چهار درس ریاضیات پایه، مبانی ریاضی و آموزش ریاضی 1 و 2، رشته آموزش ابتدایی، استخراج و مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل هیأت علمی و دانش آموختگان رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان بود. نمونه آماری بخش مصاحبه هدفمند(تا اشباع نظری) انتخاب و شامل 22 هیأت علمی و 14 نفر دانش آموخته بود. نمونهآماری پرسشنامه، به روش خوشهای تصادفی، از بین پنج قطب آموزشی، شامل استانهای سمنان، کرمان، همدان، چهارمحال و بختیاری و فارس(365 دانش آموخته) انتخاب شد. برای گردآوری دادهها از چک لیست تحلیل محتوا، مصاحبه به روش نیمه ساختارمند و پرسشنامه بسته پاسخ استفاده شد. اعتبار و روایی ابزار به روشهای مختلف بررسی شد. طبق نتایج پژوهش در سه بعد دانشی، توانشی و نگرشی برنامه درسی آموزش ریاضی در چهار درس مورد بررسی، به هدفهای از پیش تعیین شده دست پیدا نکرده و برنامه درسی آن در هنگام اجرا با مسائل و مشکلاتی روبرو بوده و شایستگیهای لازم را در دانش آموختگان ایجاد نکرده است. بنابراین با توجه به اهمیت درس، باید این برنامه بیشتر مورد توجه ویژه استادان و دانشجومعلمان رشته قرار گیرد. |
کلیدواژه ها |
دانشگاه فرهنگیان، برنامهدرسی، آموزش ریاضی، آموزش ابتدایی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |