بررسی عملکرد دانشجومعلمان آموزش ابتدایی در حل مسائل تناسبی مستقیم و معکوس
کد مقاله : 1143-IMEC
نویسندگان
سهیل پاکیزه منش1، ابراهیم ریحانی *2، حمیدرضا برخورداری1
1آموزش و پرورش
2عضو هیات علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی
چکیده مقاله
هدف از این پژوهش بررسی عملکرد دانشجومعلمان آموزش ابتدایی در حل مسائل تناسبی مستقیم و معکوس است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی است. در این پژوهش ۳۲ نفر از دانشجومعلمان آموزش ابتدایی شهر تهران به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی در نیمسال تحصیلی ۱۴۰۳ـ۱۴۰۲ مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار اندازه‌گیری آزمونی شامل ۲ تکلیف‌اند که یکی تناسب مستقیم و دیگری تناسب معکوس است. روایی صوری و محتوایی آزمون توسط دو نفر از معلمان و اساتید آموزش ریاضی تأیید شد. داده‌ها با استفاده از روش‌ کمی شامل آمار توصیفی تحلیل شدند. بررسی پاسخ‌های دانشجومعلمان نشان می‌دهد که آن‌ها در مسائل تناسب مستقیم و معکوس عملکرد متفاوتی دارند. به‌طوری که در مسئله تناسب مستقیم اکثر دانشجومعلمان با بکارگیری راهبرد مناسب و رسیدن به پاسخ درست در سطح استدلال تناسبی قراردارند. اما در مسئله تناسب معکوس عملکرد ضعیفی داشتند و نتوانستند رابطه‌ی بین مقادیر کمیت‌ها را به درستی تشخیص دهند بنابراین در سطح تلاش تناسبی قرارگرفتند. همچنین راهبرد جدول نسبت بیشترین میزان استفاده را در حل مسائل تناسب تناسب مستقیم و معکوس در بین دانشجومعلمان داشت.
کلیدواژه ها
استدلال تناسبی، تناسب مستقیم، تناسب معکوس، دانشجو معلمان، حل مسئله.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی