طراحی برنامه درسی مبتنی بر ارتباطات مفهومی در برنامه درسی ریاضی دوره ابتدایی |
کد مقاله : 1136-IMEC |
نویسندگان |
حمید دافعی * آموزشگر ریاضی دانشگاه فرهنگیان زنجان |
چکیده مقاله |
وقتی مفاهیم ریاضی به صورت مُنفک و مجزا آموزش داده شود، دانش آموزان ریاضیات را مجموعه ای از مفاهیم، رَویّه ها و مباحث جدا از هم در نظر می گیرند و به سختی ممکن است بتوانند مطالب آموخته شده را به یکدیگر ارتباط دهند و در نتیجه یادگیری و درک آنها در ریاضی به شکل معنادار و منسجم نخواهد بود. هدف اصلی این مقاله طراحی برنامه درسی بر اساس برقراری ارتباطات مفهومی بین مفاهیم ریاضی در دوره ابتدایی می باشد. این مقاله به شکل مروری و با بررسی و تحلیل پژوهش ها و مطالعات مرتبط در این زمینه، انجام شده است. در طراحی برنامه درسی پیشنهادی، دو رویکرد مورد تاکید قرار گرفته است. در رویکرد اول(رویکرد پیشِ رو)آموزش مفاهیم جدید ریاضی به دانش آموزان از طریق ارتباط با مفاهیم قبلی که یادگرفتهاند، انجام شده است و در رویکرد دوم(رویکرد پس زمینه) یاد آوری و توسعه مفاهیم قبلی که دانش آموزان قبلاً و یا در پایه های پایین تر یاد گرفته اند، هنگام آموزش مفاهیم جدید مورد توجه قرار گرفته است. بررسی و تحلیل کتاب های ریاضی دوره ابتدایی نشان داد که تاکید بر رویکرد اول در کتاب های درسی به خوبی انجام شده است ولی استفاده از رویکرد دوم در تالیف کتاب های ریاضی دوره ابتدایی چندان مورد توجه قرار نگرفته است. |
کلیدواژه ها |
برنامه درسی، ریاضیات دوره ابتدایی، طراحی برنامه درسی، ارتباطات مفهومی، کسر. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |