تحلیل محتوای کتاب درسی ریاضی پایه یازدهم رشته علوم تجربی بر اساس تکنیک ویلیام رومی و حیطه شناختی بلوم |
کد مقاله : 1133-IMEC |
نویسندگان |
صفورا مددی مقدم * دبیر ریاضی متوسطه دوم ناحیه 1 رشت |
چکیده مقاله |
هدف اصلی این مقاله تحلیل محتوای چاپ هفتم کتاب ریاضی2 پایه یازدهم متوسطه دوم رشته علوم تجربی میباشد.برای آنکه بدانیم این کتاب تاچه حدفعالیت محور است،ازتکنیک ویلیام رومی استفاده کردهایم.همچنین ما دراین پژوهش متن کتاب مذکور راکه شامل 4بخش درسنامه ومثال حل شده،فعالیت، کاردرکلاس وتمرین میباشد،براساس حیطه شناختی بلوم موردبررسی قراردادهایم.جامعه آماری این پژوهش کتاب ریاضی2چاپ سال 1402میباشد. این کتاب شامل20درس است که ازهردرس 2صفحه برای تحلیل متن ویک صفحه برای تحلیل تصاویر به روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شده است،بنابراین نمونه انتخاب شده دراین پژوهش40صفحه برای تحلیل متن و20صفحه برای تحلیل تصاویرازکتاب ریاضی2 میباشد.نتایج این پژوهش نشان دادکه ضریب درگیری دانشآموزان با متن کتاب1/1میباشدکه به معنای فعال بودن متن کتاب براساس تکنیک ویلیام رومی درنگاه کلی است.همچنین بابهدست آوردن ضریب درگیری هرکدام ازفصول کتاب مذکوربهطورمجزا مشخص شدکه ازبین7فصل، پنج فصل کتاب بهطور مناسبی بهشیوه فعال نوشته شدهاند.این درحالی است که دوفصل ازاین کتاب بیش ازحدبه فعالیت پرداختهاندوبراساس تکنیک ویلیام رومی شیوه نگارش مناسبی ندارند.ضریب درگیری باتصاویر5/1بهدست آمدکه نشان میدهدتصاویراین کتاب ازجهت فعال بودن براساس تکنیک ویلیام رومی بهشیوه مناسبی انتخاب وطراحی شدهاند.در بخش تحلیل درسنامهها و مثالهای حل شده، فعالیتها، کار در کلاسها و تمرینات بر اساس حیطه شناختی بلوم، مشخص شد که سطوح کاربرد و تحلیل با % 4/54 بیشترین درصد توجه را به خود اختصاص دادهاند. همچنین به سطوح دانش و درک و فهم با % 9/40 نیز توجه مناسبی مبذول گشته است. این درحالی است که دوبه سطح بالای حیطه شناختی یعنی نقد و ارزیابی و خلق با % 7/4، توجه بسیار کمی شده است. |
کلیدواژه ها |
تحلیل محتوا، ریاضیات علوم تجربی، متوسطه دوم، حیطه شناختی بلوم، تکنیک ویلیام رومی، ضریب درگیری |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |