بررسی نقش فعالیتهای مکمل و فوقبرنامه در ارتقاء دانش و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان |
کد مقاله : 1129-IMEC |
نویسندگان |
زهرا قاسم پور * عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند |
چکیده مقاله |
هدف از این مطالعه مروری بررسی نقش فعالیت های مکمل و فوق برنامه در ارتقا دانش و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می باشد. در این راستا ، این تحقیق کیفی - توصیفی به مرور سیستماتیک مقالات معتبر در دسترس پرداخته است . بنابراین تعداد 25 مقاله فارسی و مقاله انگیسی از پایگاه های معتبر علمی مرتبط با موضوع های فعالیت های مکمل ، فوق برنامه و سطوح دانش و پیشرفت تحصیلی مورد بررسی قرار گرفت . محتوای این مقالات در جهت تبیین چارچوب نظری تاثیر فعالیت های مکمل و فوق برنامه در ارتقا سطح دانش و پیشرفت تحصیلی فراگیران تجزیه و تحلیل شد. این مطالعه بررسی منابع مختلف مشخص میشود. صاحبنظران دیدگاههای مختلفی را درباره مفهوم فعالیتهای فوقبرنامه ارائه نمودهاند. چنانچه از منظر ارتباط با برنامه درسی موردمطالعه قرار گیرد یکی از شاخههای آن به شمار میآید. برنامه درسی در یک دیدگاه به سه دسته دروس اجباری، دروس اختیاری و فعالیتهای فوقبرنامه تقسیم میشود. در توصیف دسته سوم بیانشده فعالیتهای دانشآموزان یا فوقبرنامه امروزه تحت عنوان دوره آموزشی سوم مطرح میشود. دوره آموزشی سوم تازهترین دورهای است که برای شرح گستره وسیعی از تفاوت مدرسهها و میزان تعهد و قبول مسئولیت آنها در قبال سیستمها، باشگاهها و سازمانها به کار میرود. |
کلیدواژه ها |
فعالیت های فوق برنامه درسی-دانش - پیشرفت |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |