بهبود یادگیری دامنه ترکیب توابع با استفاده از روش تدریس پیش سازمان دهنده |
کد مقاله : 1113-IMEC |
نویسندگان |
وحید نجفیان * دانشجوی کارشناسی رشته آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید باهنر اصفهان، ایران |
چکیده مقاله |
ترکیب کردن توابع مختلف یکی از موضوعات بنیادی، کاربردی و مهم ریاضی است که دانش آموزان در فهم و یادگیری آن و به ویژه به دست آوردن دامنه ترکیب توابع دچار مشکلاتی میشوند. هدف اصلی از تهیه این مقاله، بهبود فرآیند یادگیری دامنه ترکیب توابع با استفاده از روش تدریس پیش سازمان دهنده است. در این پژوهش کیفی از روش تحقیق اقدام پژوهی بهره گرفته شد. بر اساس نمونه گیری هدفمند، تعداد 17 نفر از دانش آموزان کلاس یازدهم رشته ریاضی دبیرستان دوره دوم هیئت امنایی البرز واقع در ناحیه 3 شهر اصفهان به عنوان نمونه انتخاب شدند. در پژوهش حاضر از آزمون تشریحی حاوی 5 پرسش به منظور جمع آوری داده استفاده شد. نتایج این تحقیق نشان میدهد که روش تدریس پیش سازمان دهنده تاثیر به سزایی در یادگیری صورتهای مختلف ترکیب توابع و همچنین بهبود فرآیند به دست آوردن دامنه آنها و حل مسائل مربوط به آن دارد. |
کلیدواژه ها |
اقدام پژوهی، پایه یازدهم ریاضی، دامنه ترکیب توابع، روش تدریس پیش سازمان دهنده |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |