تقویت یادگیری برد تابع برای دانش آموزان پایه دهم رشته های ریاضیفیزیک و علومتجربی |
کد مقاله : 1106-IMEC |
نویسندگان |
سیدمحمد جواد حسنی تکیه * دانشجوی کارشناسی آموزش ریاضی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
برد یکی از مهم ترین مفاهیم تابع در ریاضی عمومی یا به عبارات دیگر حسابان است. تحقیقات نشان می دهد که دانش آموزان مفهوم برد توابع را به خوبی درک می کنند، اما نمی توانند برد یک تابع را پیدا کنند. با استفاده از پژوهش کیفی، تلاش شد که از روش اقدام پژوهی به تقویت مفهوم برد تابع و روش پیدا کردن آن پرداخته شود. جمع آوری داده ها توسط یک نمونه تصادفی، 27 نفره از کلاس دهم تجربی دبیرستان نمونه دولتی شیخ زاده هراتی ناحیه دو شهر اصفهان صورت گرفته است راه حل آزمون دانشآموزان تحلیل شده است. برای تقویت مفهوم برد تابع از راه حل روش تدریس حل مسئله، تدریس درباره حل مسئله، چارچوب حل مسئله پولیا استفاده شد. بررسی داده های حاصل از مطالعه نشان داد که اجرای این روش تدریس به یادگیری بهتر و درک دقیق تر مفهوم برد توابع، دانش آموزان کمک بسزایی می کند. |
کلیدواژه ها |
مفهوم برد تابع، حل مسئله، چارچوب حل مسئله پولیا، اقدام پژوهی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |