رابطه دانش راهبردی و نوع ترسیم های موقعیتی و ریاضی در عملکرد حل مساله |
کد مقاله : 1102-IMEC |
نویسندگان |
مریم روزبهانی * دبیر ریاضی |
چکیده مقاله |
ایجاد یک بازنمایی دیداری به عنوان یک راهبرد موثر برای حل مسئله ریاضی شناخته می شود و راهبردهای ترسیم به طور گسترده ای به عنوان ابزاری قدرتمند برای ارتقای یادگیری و حل مسئله دانش آموزان بکار می رود. هدف از این مطالعه بررسی عوامل موثر بر اثر بخشی ترسیم در عملکرد حل مساله دانشآموزان است. پژوهشگران یک مزیت بالقوه بزرگ را به ترسیم ایجاد شده توسط یادگیرنده به عنوان یکی از راهبردهایی نسبت می دهند که می تواند یادگیری موثر در حوزه های مختلف ایجاد کند. در راستای این ایده، این مقاله، نقشهایی که دانش راهبردی در مورد ترسیم و دقت انواع مختلف ترسیم ها در عملکرد حل مساله دارد، را بررسی می کند. از شصت و یک دانش آموز خواسته شد تا قبل از حل مسائل مدلسازی ریاضی، طرحی از وضعیت توصیف شده در یک تکلیف (ترسیم موقعیتی ) و طرحی از مدل ریاضی توصیف شده در تکلیف (ترسیم ریاضی ) ایجاد کنند. یافتههای مطالعه نشان داد که دانش راهبردی در مورد ترسیم رابطه مثبتی با عملکرد مدل سازی دانش آموزان دارد. دقت ترسیم موقعیتی فقط به طور غیرمستقیم با عملکرد مرتبط است و دقت ترسیم های ریاضی با عملکرد دانش آموزان مرتبط است. همچنین ترسیمهای موقعیتی و ریاضی عملکرد مدلسازی را به روشهای مختلفی ارتقا میدهند. |
کلیدواژه ها |
بازنمایی ،تجسم ،ترسیم،راهبرد ، مدل سازی ریاضی ،مسائل دنیای واقعی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |