تاثیر نرم افزار جئوجبرا در یادگیری ریاضی و بررسی مزایا و معایب آن
کد مقاله : 1100-IMEC
نویسندگان
الهام کشاورز هدایتی *1، آسیه ابراهیم زاده2
1گروه آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889-14665، تهران، ایران
2گروه آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889 -14665 ، تهران، ایران
چکیده مقاله
این پژوهش به بررسی تأثیر استفاده از نرم افزار جئوجبرا بر انگیزه دانشجو معلمان در یادگیری ریاضی می‌پردازد. نمونه آماری این پژوهش شامل 35 دانشجو معلم رشته آموزش ریاضی دانشگاه فرهنگیان اصفهان است. برای گردآوری اطلاعات در این پژوهش از پرسشنامه محقق‌ساخته با 12 سوال استفاده شده است. آلفای کرونباخ برای پژوهش حاضر برابر 92/0 بدست آمد. این مقدار نشان می‌دهد که پرسشنامه از پایایی و همسانی درونی بسیار بالایی برخوردار است. به عبارت دیگر، سوالات پرسشنامه به خوبی با یکدیگر همبستگی دارند و می‌توان به نتایج حاصل از آن اطمینان داشت. با استفاده از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن توزیع داده‌های این پرسشنامه ، سطح معناداری برابر 132/0 بدست آمد. این مقدار بیشتر از سطح خطای 05/0 است، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که داده‌های حاصل از این پرسشنامه از یک توزیع نرمال برخوردار هستند. برای تجزیه و تحلیل داده‌های کمی این پژوهش، از آزمون t تک نمونه‌ای استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که آموزش مبتنی بر نرم افزار جئوجبرا توانسته است انگیزه دانشجو معلمان را در یادگیری درس ریاضی افزایش دهد. همچنین، این مقاله به بررسی مزایا و معایب استفاده از نرم افزار تعاملی جئوجبرا در آموزش ریاضی پرداخته و تحولات و تغییراتی که نرم افزار جئوجبرا از گذشته تاکنون تجربه کرده است، نیز مورد بررسی قرار گرفته‌اند. این تحلیل می‌تواند به ما کمک کند تا درک بهتری از اثرات استفاده از این نرم افزار در آموزش ریاضی پیدا کنیم و بهبود‌های لازم را در این زمینه ارائه دهیم.
کلیدواژه ها
نرم افزار جئوجبرا، انگیزه یادگیری ریاضی، تدریس فعال
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی