روشهای مبتنیبر تحقیق برای ترغیب دانشجویان رشتههای مختلف به علم ریاضی (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد هریس) |
کد مقاله : 1082-IMEC |
نویسندگان |
رعنا حاجی پوری باسمنج * هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد هریس |
چکیده مقاله |
این مطالعه به بررسی مزایای استفاده از روشهای آموزش ریاضیات مبتنی بر تحقیق به عنوان روشی برای تولید علاقه دانشجویان به علم ریاضی و افزایش انگیزه تحصیلی دانشجویان می پردازد. یکی از دروسی که همواره دارای جایگاه کلیدی در برنامه درسی بوده و فراگیری آن در عصر حاضر، یک نیاز ضروری به شمار می آید، ریاضیات است. اما آموزش و یادگیری این درس، دانشجویان و معلمان را با چالش های فراوانی نظیر کمبود انگیزه و افزایش اضطراب روبرو کرده که افت تحصیلی روزافزون دانشجویان را به دنبال دارد. در واقع، در آموزش براساس تحقیق، به فردی نیاز است که از مهارتهای تفکر انتقادی و بازتابی استفاده نماید. آموزش مبتنیبر تحقیق، دانشجو-محور است و استاد بهعنوان تسهیلکننده دانش و یادگیری دیده میشود. تمرکز این مقاله بر روی روش آموزش مبتنیبر تحقیق میباشد که این روش خود دارای پنج مرحله تعامل، بررسی، توضیح، شرح جزئیات و ارزیابی است. و در هر مرحله سعی می شود برای دانشجویان در ابتدا سوالاتی مطرح شود و دید دانشجو را با پاسخ به آن سوالات نسب به موضوع بازتر می کند. دانشجو با دریافت توضیحات و شرح جزئیات از طرف استاد با موضوع بیشتر آشنا می شود و سعی میکند با انجام فعالیتهایی به حل مسئله دست یابد و در آخر استاد با ارائه پرسشهای بیشتر از دانشجو ارزیابی به عمل می آورد. |
کلیدواژه ها |
آموزش علم ریاضی، آموزش مبتنی برتحقیق، روش پنج مرحلهای، حل مسئله. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |