اثربخشی توانبخشی شناختی مبتنی بر کارکردهای اجرایی بر بهبود عملکرد شناختی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی
کد مقاله : 1080-IMEC
نویسندگان
ساجد یعقوب نژاد *
استادیار گروه آموزش روانشناسی و مشاوره
چکیده مقاله
با توجه به نقش کلیدی کارکردهای اجرایی در موفقیت تحصیلی و اجتماعی کودکان از سویی و آسیب‌ها و نقایص شناختی کودکان با اختلال یادگیری از سوی دیگر، هدف این پژوهش بررسی اثر بخشی برنامه مبتنی بر توانبخشی شناختی بر توانایی‌های شناختی کودکان دارای اختلال نارسایی حساب است. روش این پژوهش آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‏آزمون و پیگیری با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش عبارتند از تمامی کودکان با اختلال نارسایی حساب پایه دوم ابتدایی مدارس شهر تهران که از این میان تعداد 24 نفر با روش نمونه‌گیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب و در دوگروه آزمایش(N=12) و گروه کنترل (N=12) تقسیم شدند. داده‌های این پژوهش که با استفاده از آزمون عصب روانشناختی کانرز گردآوری شده‌اند با آزمون آماری تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر چند متغیری (MANCOVER) تحلیل شدند. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است برنامه مبتنی بر توانبخشی شناختی منجر به افزایش معنی‌دار توانایی‌های شناختی همچون توجه، عملکرد حسی حرکتی، حافظه و یادگیری و کارکردهای اجرایی در میان کودکان دارای اختلال نارساحساب در گروه آزمایش شده است.
کلیدواژه ها
برنامه مداخله مبتنی بر توانبخشی شناختی، عملکرد ‌شناختی، کودکان یادگیری با اختلال نارساحساب
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی