بهبود فرآیند اثبات همنهشتی مثلثها به کمک الگوی تدریس 5E |
کد مقاله : 1079-IMEC |
نویسندگان |
سیدمحمدعلی قریشی * - |
چکیده مقاله |
هدف این مقاله بهبود یادگیری دانشآموزان پایه هشتم در اثبات همنهشتی مثلثها با استفاده از الگوی آموزشی 5E میباشد. پژوهش حاضر، پژوهشی کیفی و براساس روش تحقیق اقدام پژوهی انجام گرفته است. در این پژوهش، 15 نفر از دانشآموزان دبیرستان متوسطه دوره اول علم و تجربه شهرستان خمینیشهر بر اساس نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. الگوی آموزشی 5E شامل پنج مرحله درگیرکردن، کاوشکردن، توضیحدادن، بسطدادن و ارزشیابیکردن میباشد که در این پژوهش بکار گرفته شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که استفاده از این الگو منجر به بهبود قابل توجه درک دانشآموزان از مفاهیم همنهشتی مثلثها، تقویت مهارتهای تفکر منطقی و استدلالی و افزایش توانایی حل مسئله در این زمینه شده است. همچنین، استفاده از این الگو باعث افزایش یادگیری و گفتمان بیشتر دانشآموزان در کلاس درس شده است. این نتایج حاکی از آن است که الگوی 5E میتوانند نقش مهمی در بهبود کیفیت آموزش همنهشتی مثلثها و تقویت مهارتهای حل مسئله داشته باشد. |
کلیدواژه ها |
اقدام پژوهی، الگو تدریس 5E، پایه هشتم، همنهشتی مثلثها |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |