تاثیر اﺳﺘﻔﺎده از نرمافزار رﻳﺎﺿﻲ ﭘﻮﻳﺎ در محیطهای ﻳﺎدﮔﻴﺮى همیارانه ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ راﻳانه روی پیشرفت تحصیلی رﻳﺎﺿﻲ |
کد مقاله : 1074-IMEC |
نویسندگان |
سجاد زمان آبادی *، ابوالفضل رفیع پور بخش آموزش ریاضی، دانشکده ریاضی و کامپیوتر، دانشگاه شهید باهنر کرمان و پژوهشکده ریاضی ماهانی، پژوهشگاه افضلی پور، دانشگاه شهید باهنر کرمان |
چکیده مقاله |
این پژوهش با هدف تاثیر اﺳﺘﻔﺎده از نرمافزار رﻳﺎﺿﻲ ﭘﻮﻳﺎ در محیطهای ﻳﺎدﮔﻴﺮى ﻫﻤﻴﺎراﻧﻪ ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ راﻳانه روی پیشرفت تحصیلی درس رﻳﺎﺿﻲ دانشآموزان و با روش شبه آزمایشی و بر اساس طرح پیشآزمون-پسآزمون با یک گروه انجام شد. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان پسر پایه هشتم دبیرستان رسول اکرم (ص) شهرستان فهرج استان کرمان بودند که در سال تحصیلی 1402-1401 مشغول به تحصیل بودند. نمونه آماری بهصورت تصادفی ساده انتخاب گردید و شامل 10 نفر بودند. ابزار پژوهش، آزمون محقق ساخته بود که روایی آن توسط متخصصان تائید شد و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ مقدار 788/0 به دست آمد. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (آزمون تی زوجی) استفاده گردید. یافتهها نشان داد که یادگیری در محیط طراحیشده همیارانه مبتنی بر رایانه و تلفیق آن با نرمافزار ریاضی پویا (محیط جئوجبرا) بر پیشرفت تحصیلی ریاضی دانشآموزان مؤثر هستند. با توجه به نتایج پژوهش میتوان از طریق طراحی محیطهای همیارانه مبتنی بر رایانه و تلفیق آنان با نرمافزارهای ریاضی پویا برای پیشرفت تحصیلی دانشآموزان استفاده نمود. |
کلیدواژه ها |
یادگیری مشارکتی، یادگیری همیارانه مبتنی بر رایانه، پیشرفت تحصیلی، آموزش ریاضی، نرمافزار ریاضی پویا |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |