تاثیر اﺳﺘﻔﺎده از نرم‌افزار رﻳﺎﺿﻲ ﭘﻮﻳﺎ در محیط‌های ﻳﺎدﮔﻴﺮى همیارانه ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ راﻳانه روی پیشرفت تحصیلی رﻳﺎﺿﻲ
کد مقاله : 1074-IMEC
نویسندگان
سجاد زمان آبادی *، ابوالفضل رفیع پور
بخش آموزش ریاضی، دانشکده ریاضی و کامپیوتر، دانشگاه شهید باهنر کرمان و پژوهشکده ریاضی ماهانی، پژوهشگاه افضلی پور، دانشگاه شهید باهنر کرمان
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف تاثیر اﺳﺘﻔﺎده از نرم‌افزار رﻳﺎﺿﻲ ﭘﻮﻳﺎ در محیط‌های ﻳﺎدﮔﻴﺮى ﻫﻤﻴﺎراﻧﻪ ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ راﻳانه روی پیشرفت تحصیلی درس رﻳﺎﺿﻲ دانش‌آموزان و با روش شبه آزمایشی و بر اساس طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با یک گروه انجام شد. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش‌آموزان پسر پایه هشتم دبیرستان رسول اکرم (ص) شهرستان فهرج استان کرمان بودند که در سال تحصیلی 1402-1401 مشغول به تحصیل بودند. نمونه آماری به‌صورت تصادفی ساده انتخاب گردید و شامل 10 نفر بودند. ابزار پژوهش، آزمون محقق ساخته بود که روایی آن توسط متخصصان تائید شد و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ مقدار 788/0 به دست آمد. برای تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (آزمون تی زوجی) استفاده گردید. یافته‌ها نشان داد که یادگیری در محیط طراحی‌شده همیارانه مبتنی بر رایانه و تلفیق آن با نرم‌افزار ریاضی پویا (محیط جئوجبرا) بر پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش‌آموزان مؤثر هستند. با توجه به نتایج پژوهش می‌توان از طریق طراحی محیط‌های همیارانه مبتنی بر رایانه و تلفیق آنان با نرم‌افزارهای ریاضی پویا برای پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان استفاده نمود.
کلیدواژه ها
یادگیری مشارکتی، یادگیری همیارانه مبتنی بر رایانه، پیشرفت تحصیلی، آموزش ریاضی، نرم‌افزار ریاضی پویا
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی