ریاضیات غیررسمی، کلیدی برای ارتقا آموزش ریاضی
کد مقاله : 1070-IMEC
نویسندگان
پویا کریمی *1، ابوالفضل رفیع پور2
1دانشجوی دانشگاه شهید باهنر کرمان
2دانشگاه شهید باهنر کرمان
چکیده مقاله
این پژوهش به بررسی ضرورت مطالعه ریاضیات غیررسمی در نظام آموزشی رسمی می‌پردازد. ریاضیات غیررسمی، نوعی از دانش ریاضی است که در بستر تجربیات روزمره کسب و به کار گرفته می‌شود. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که مطالعه ریاضیات غیررسمی می‌تواند به طور قابل توجهی کیفیت آموزش و یادگیری ریاضی را ارتقا دهد و بینش های ارزشمندی در مورد شناخت ریاضی ارائه می‌دهد. درک عمیق‌تر مفاهیم ریاضی، تقویت مهارت‌های حل مسئله و تفکر انتقادی، افزایش انگیزه و اشتیاق به یادگیری ریاضی و ترویج عدالت آموزشی، از جمله مزایای کلیدی مطالعه ریاضیات غیررسمی در نظام آموزشی است. این نوع ریاضی، با ایجاد پیوند بین مفاهیم انتزاعی ریاضی و تجربیات ملموس دانش‌آموزان، به آنها کمک می‌کند تا درک عمیق‌تر و کاربردی‌تر از این مفاهیم به دست آورند. تعهد به تحقیقات بیشتر، توسعه مواد آموزشی مناسب و ارتقای دانش و مهارت‌های معلمان، از جمله اقدامات کلیدی برای بهره‌مندی از ریاضیات غیررسمی به عنوان ابزاری قدرتمند جهت ارتقای کیفیت آموزش و یادگیری ریاضی برای همه دانش‌آموزان است. با تجزیه و تحلیل روش های یادگیری غیررسمی و اثر بخشی آن‌ها، مطالعه این نوع ریاضیات می تواند در روش‌های آموزشی معلمان ریاضی اثرگذار باشد. به طور مشخص در این مقاله یک مثال از کتاب ریاضی پایه هفتم زده شده است که میتوان با ایجاد محیط واقعی مسئله برای دانش‌آموز و استفاده او از ریاضیات غیررسمی، توانایی حل از این دست مسائل را به راحتی کسب کند.
کلیدواژه ها
ریاضیات غیررسمی، آموزش ریاضی، تفکر انتقادی ، حل مسئله، معلمان‌ریاضی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر