اثربخشی تکالیف مهارت‌محور بر انگیزش یادگیری و دلزدگی تحصیلی دانش‌آموزان در درس ریاضی
کد مقاله : 1055-IMEC
نویسندگان
مهری خدابخشیان1، زهرا قاسم پور *2
1دانسجو
2عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند
چکیده مقاله
امروزه ارائه‌ی تکالیف مهارت‌محور در نظام آموزشی کشور ما مورد توجه قرار گرفته است. هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین اثربخشی تکالیف مهارت‌محور بر انگیزش یادگیری و دلزدگی تحصیلی دانش‌آموزان در درس ریاضی بوده است. تحقیق از نظر هدف کاربردی بوده و به روش شبه‌آزمایشی در دو گروه آزمایش و گواه انجام پذیرفته است. جامعه‌ی آماری این پژوهش 330 نفر از دانش‌آموزان پسر پایه‌ی پنجم ابتدایی شهرستان فردوس در سال تحصیلی 1402-1401 بودند که از بین آن‌ها 36 نفر به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (18 نفر) و گواه (18 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش برنامه‌ی آموزشی تکالیف مهارت‌محور را طی 12 جلسه‌ی 45 دقیقه‌ای دریافت نمودند، در حالی که گروه گواه طی این مدت تحت مداخله‌ای قرار نگرفت . ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌های انگیزش ریاضی و دلزدگی تحصیلی پکران (2002)، بودند و تجزیه و تحلیل آماری داده‌ها توسط آزمون‌های کوواریانس چندمتغییره و واریانس یک‌راهه در نرم‌افزار SPSS22 انجام شد. یافته‌ها نشان داد که تکالیف مهارت‌محور بر افزایش انگیزش یادگیری و کاهش دلزدگی تحصیلی دانش‌آموزان در درس ریاضی موثر بوده است و طراحی تکالیف مهارت‌محور در درس ریاضی سبب افزایش معنادار علاقه‌ی دانش‌آموزان به ریاضی و عزت‌نفس آنان در این درس می‌شود؛ اما انگیزش درونی دانش‌آموزان در درس ریاضی به صورت معناداری تحت تاثیر تکالیف مهارت‌محور نمی‌باشد. در مورد دلزدگی تحصیلی نیز تکالیف مهارت‌محور توانست دلزدگی از کلاس و دلزدگی از یادگیری درس ریاضی را به صورت معناداری کاهش دهد.
کلیدواژه ها
انگیزش یادگیری، تکالیف مهارت‌محور، دلزدگی تحصیلی، درس ریاضی، دانش‌آموزان ابتدایی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی