بهسازی آموزش مفهوم کسر کتاب ریاضی پایه سوم ابتدایی با رویکرد درس پژوهی
کد مقاله : 1049-IMEC
نویسندگان
نگین حیاتی *، عادل سلیمانی
دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
هدف کلی پژوهش حاضر که به صورت مشارکتی انجام گرفته است ، بهسازی آموزش مفهوم کسر کتاب ریاضی پایه سوم ابتدایی با رویکرد درس پژوهی است. با توجه به دشواری آموزش مفهوم کسر، پس از تشکیل تیم و تقسیم وظایف، طرح درس اولیه تدوین و به اجرا درآمد. نظر به اینکه هر تدریسی از نقطه قوت و نقطه ضعف هایی برخوردار است، تدریس اول مورد نقد و ارزیابی قرار گرفت. پس از آن طرح درس اولیه را اصلاح کرده، طرح درس دوم تدوین گشت و تدریس دوم نیز به اجرا درآمد. سپس برای تحلیل نقدهای واردشده از روش تحلیل کدگذاری(باز،محوری،گزینشی) استفاده شد و در نهایت 132 کد باز ، 19 کد محوری و5 کد گزینشی استخراج گردید.پس از بررسی و تحلیل داده‌ها، نتایج یافته ها نشان داد که راهبردها و الگوهای تدریس فعال مورد استفاده معلمان اعم از روش تدریس قصه گویی و نمایش، روش تدریس اکتشافی و روش تدریس مبتنی بر بازی می تواند در ارتقا یادگیری دانش آموزان پایه سوم ابتدایی در مفهوم کسر اثربخش باشد. همچنین سواد حرفه ای معلمان در روش سنجش و ارزشیابی، مدیریت زمان و استفاده از طرح درس و داشتن تخصص موضوعی و نیز بهره گیری معلمان از ابزار و تجهیزات آموزشی مانند دست سازه های آموزشی و رسانه های آموزشی در بهسازی تدریس این مفهوم موثر می باشد. علاوه بر این توجه و اهتمام نسبت به عواملی همچون چیدمان کلاس، نورپردازی و ... که مرتبط با محیط آموزشی هستند، باید مورد توجه معلمان باشد.
کلیدواژه ها
ارتقای یادگیری،بهسازی آموزش، درس پژوهی ،یادگیری
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر