ارزیابی شایستگی مدلسازی ریاضی دانشجومعلمان آموزش ابتدایی |
کد مقاله : 1040-IMEC |
نویسندگان |
نفیسه آزادی1، ابراهیم ریحانی *2، سعید حق جو3 1دانشجوی دکتری آموزش ریاضی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران. 2عضو هیات علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی 3مدرس دانشگاه فرهنگیان بوشهر- فارغ التحصیل دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران |
چکیده مقاله |
هدف این پژوهش ارزیابی شایستگی مدلسازی ریاضی دانشجومعلمان آموزش ابتدایی در حل تکلیف مدلسازی ریاضی است. این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. نمونه در دسترس از پنجاه دانشجومعلم آموزش ابتدایی دانشگاههای فرهنگیان (دختر و پسر) انتخاب شدند. ابزار پژوهش یک آزمون محققساخته است که روایی صوری و محتوایی آن توسط 2 نفر از استادان آموزش ریاضی تایید گردید و به کمک معیار آلفای کرونباخ ضریب پایایی آن 8/. به دست آمد. تحلیل کمی و کیفی روی پاسخهای دانشجومعلمان انجام شدهاست. در این پژوهش از چارچوب ماچینگورا برای تحلیل پاسخهای دانشجومعلمان به سوال آزمون استفاده شد. ارتباط تنگانگی بین معیارهای چارچوب مشاهده شد که نشان دهنده لزوم تقویت در تمام معیارهای شایستگی مدلسازی ریاضی برای دانشجومعلمان است. ضعف دانشجومعلمان در مبحث مدلسازی ریاضی با پاسخهای ناقص اغلب دانشجومعلمان در آزمون مشهود بود. تحلیلها نشان داد که دانشجومعلمان در معیار درک مسئله از چارچوب پژوهش عملکردی بهتری نسبت به معیارهای دیگر داشتند. در معیارهای ساختن مدل و اعتبارسنجی عملکرد خوبی نداشتند و برخی از پاسخها قابل اجرا در دنیای واقعی نبودند؛ لذا دانشجومعلمان توانای لازم برای آموزش مسائل مدلسازی ریاضی را دارند. بنابراین ضروری است که واحدهای درسی مرتبط با مبحث مدلسازی ریاضی در دانشگاه فرهنگیان گنجانده شود تا دانشجومعلمان برای آموزش حل مسائل مدلسازی ریاضی به دانشآموزان خود، آمادگی لازم را کسب کنند. |
کلیدواژه ها |
معیارهای شایستگی مدلسازی ریاضی، دانشجومعلمان، آموزش ابتدایی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |