انتخاب اسباب بازی با کمک مدلسازی: ایده ای برای آموزش مدلسازی در دوره ابتدایی/ پایه سوم |
کد مقاله : 1034-IMEC |
نویسندگان |
فهیمه کلاهدوز *1، ابوالفضل رفیع پور2 1دانشگاه فرهنگیان اصفهان 2دانشگاه شهید باهنر کرمان |
چکیده مقاله |
مدلسازی ریاضی فرآیندی است که باید دانشآموزان در تمام دوره ها بویژه در دورۀ ابتدایی در آن درگیر شوند و ارتباط بین ریاضی را با دنیای واقعی درک کنند. برای این منظور، باید از هر فرصتی استفاده کنیم تا دانشآموزان را وارد فرآیند مدلسازی کنیم. یک دانش آموز یا یک گروه یا یک کلاس، فرقی نمیکند. از این فرصت باید استفاده نمود. مقاله حاضر به روش کیفی و طرح روایتی انجام شده است. بدین صورت که گفتگویی بین نویسنده دوم مقاله و یک کودک پایۀ سوم ابتدایی برای حل یک مسئلۀ مدلسازی رخ داده است. درواقع عملکرد و نگرش یک دانش آموز کلاس سوم ابتدایی در سؤالی که برای خودش پیش آمده بود، در قالب یک مسئله مدلسازی بررسی شد. نتیجه، آن بود که در این گفتمان، به خوبی به کار گیری توانایی کودک برای فرآیندهای ریاضی مشاهده گردید. گزارش این گفتمان در این مقاله ارائه شده است که میتواند برای گروههای بزرگتر(با تعداد بیشتر) کودکان و دانش آموزان در مقطع ابتدایی، دارای ایده باشد. |
کلیدواژه ها |
مدلسازی، فرآیند ریاضی، ریاضی ابتدایی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |